Følger Ukraina nøye

396

Med syv prosent av den norske lakseeksporten er Norway Royal Salmon (NRS) en storspiller. Med 50 land på kundelisten, fanger selskapet opp mange signaler. Også fra urolighetene og markedsturbulensen i Ukraina.

Av en eksportverdi på 40 milliarder kroner i 2013 tok NRS sin andel av salget.

– Dette er både den høyeste eksportverdien for et år, og det er den høyeste prosentvise veksten fra år til år, påpeker konsernsjef John Binde i NRS. Dette er en utvikling som hans selskap nyter godt av, og de styrker også sine posisjoner i flere markeder.

– Der vi historisk har hatt en sterk markedsposisjon, og som vi fremdeles har det, det er i Asia, kanskje med unntak av Japan, og i Russland. Til disse markedene selger vi mer av norsk laks enn det vår størrelse skulle tilsi, sier Binde til iLaks.

– Vi merker at det russiske markedet er mer prissensitivt enn for eksempel i en del asiatiske markeder. Men som sagt vi opplever både det russiske og det asiatiske markedet som spennende. Vi har også en sterk posisjon i Frankrike og Tyskland, mens Japan, Italia og Storbritannia, der står vi svakere i dag, sier han.

Utfordringene i markedet mener han at de takler bra, og at de raskt kan gjøre endringer hvis et marked tørker inn.

– Jeg mener at vi har en aktiv og sterk posisjon i markedet. I 2013 eksporterte vi til 50 land, og vi har et veldig dynamisk salgsapparat som er i stand til å endre raskt strategi i forhold til hvilke markeder vi skal selge til. Et eksempel er situasjonen i Ukraina, der det er en del usikkerhet rundt eksporten. Da er det godt å kunne flytte volum til andre kunder og markeder raskt hvis vi skulle få problemer der, sier Binde.

I forbindelse med uroen i Ukraina har det blitt rapportert om stengte restauranter i landet, og at dette kan komme til å påvirke den ukrainske kjøpelysten av norsk laks. Binde sier at de holder øye med de signalene som kommer fra Ukraina, men at de ikke har hatt grunn til å være ekstra bekymret for avtalene med de ukrainske kjøperne.

– Det har gått veldig greit med salget til våre ukrainske kunder. Vi sender laks hver uke til våre kunder der, og dette har pågått som vanlig uten noen problemer, sier han.

GIEK gikk nylig ut med melding om at de skal begrense kreditten som gis til selskaper i Ukraina. Dette er en generell henvendelse, der de øker egenandelen fra 20 prosent til en høyere grense.

– Det gjør at, når dette blir iverksatt den 1. april, da blir det en større risiko for selskapene å selge dit. Det betyr ikke at vi skal slutte å selge dit, men sannsynligvis vil vi selge mindre. Jeg er veldig spent på utviklingen i land som Ukraina, og hvordan situasjonen vil påvirke importen, sier Binde.