– Vil fortsette veksten

405

– Med de endringene vi ser innen oppdrett, og de kravene som stilles, da vil behovet for brønnbåter øke betydelige de neste årene, mener konsernsjef Roger Halsebakk i Sølvtrans. Han tror på betydelig vekst i brønnbåtmarkedet i årene som kommer.

På verdensbasis er det rundt 60 brønnbåter som brukes innen lakseoppdrett. Av disse er rundt 40 med såkalt åpen system. Sølvtrans har de siste 14 årene fokusert på utviklingen av båter med lukkede systemer.

– Vi mener at denne typen båter er de beste, og de som gir den tryggeste transporten av laks mellom mær og land, sier Halsebakk til iLaks.

Han regner med at det vil komme strengere krav til brønnbåtene, og disse ønsker han velkomne.

– Alt som gjør at oppdrettsnæringen får bedre resultater er bedre for alle parter, også for oss, sier han.

Sølvtrans-sjefen ser for seg at det vil komme krav om flere brønnbåter, og ikke minst større brønnbåter.

– Det legges opp til økning i lakseproduksjonen, og det ser ut til at det vil bygges større, men færre, slakterier. Begge deler krever økt kapasitet på brønnbåtsiden, og den kapasiteten må økes gjennom nybygg, sier Halsebakk, fordi dagens flåte ikke er stor nok, og nye krav gjør at noen av de 60 båtene vil bli tatt ut.

– Min påstand er at med nye krav vil noen av de minste båtene forsvinne, mens det vil komme flere nye og større, sier han.

Det er i øyeblikket åtte-ni nybygg på gang, men det vil neppe være nok til å dekke behovet de kommende årene.

På hovedkontoret til Sølvtrans jobbes det med planer om å bygge nye båter.

– Vi har tegnet nye båter og vet hva vi vil ha. De neste vil være større og de skal ha noen forbedringer i forhold til de som bygges nå. Men vi har ikke inngått noen avtaler om nybygg per i dag, sier Halsebakk.

– Vi skal ikke ligge på latsiden. Vi har i 14 år holdt på med lukkede båter, og det har vi tro på. Vi ønsker å være med til å hjelpe næringen til å vokse. Men den store veksten av brønnbåter kommer ikke så fort som det er sagt, sier han.