Skretting-eier Nutreco opplevde en tilbakegang i årsresultatet for 2013 sammenlignet med 2012. Samtidig varsler selskapets konsernsjef Knut Nesse en ytterligere rendyrking av fôraktiviteten.
Knut Nesse, administrerende direktør i det nederlandske fôrkonsernet, er tilfreds med årsresultatet i et krevende fôrmarked.
– Dette året var et respektabelt ett for Nutreco, og vi leverte solide resultater i et utfordrende marked. I tråd med Q3 utsiktene oppnådde vi totalt EBITA på 256 millioner euro, noe som er noe lavere enn 2012, men likevel det nest beste driftsresultatet i selskapets historie, sier han i en kommentar.
Årsresultat Nutreco
Alle tall i mill euro | |||
2013 | 2012 | Endring i % | |
Omsetning | 3867,1 | 3821,5 | 1,2 % |
EBITA | 256,3 | 264,5 | -3,1 % |
EBITA/Sales | 6,6 % | 6,9 % |
– Våre resultater i 2013 ble påvirket av en rekke faktorer, inkludert høye råvarepriser som påvirker lønnsomheten til våre kunder, lavere resultater i fiskefôr, spesielt i Norge og Kina, samt en negativ valutainnvirkning. Samtidig var vi i stand til å gjenvinne vår globale markedslederposisjon i laksefôr og vi forbedret våre marginer i husdyrernæring.
Nesse varsler at selskapet vil selge ut virksomheter og fokusere ytterligere på kjernevirksomheten fôr.
– Vår strategi «Feeding the Future» fortsatte å gi et klart veikart for å nå våre mål ved utnytte vår kunnskap, globale fotavtrykk og finansiell styrke. Etter nøye vurdering av alle tilgjengelige alternativer ble det besluttet at et salg av fôrblandinger og kjøttvirksomheter i Spania og Portugal gir de beste fremtidige muligheter for disse virksomhetene og Nutreco. Med den påtenkte salget vi øke vårt fokus på premix, fôr spesialiteter og fiskefôr, helt i tråd med vår strategi, sier han.
Fôrveksten skal skje i flere forskjellige arter.
– Oppkjøpet av Gisis i Ecuador tar Nutreco til de globale topp tre for rekefôrprodusenter. Oppkjøpet av Hendrix Misr i Egypt utvider vår tilstedeværelse i Afrika, hvor vi har tenkt til å vokse ytterligere. Begge kjøpene passe inn med vår strategi om å ekspandere i geografiske vekstområder.
– Nutreco vil fortsette å støtte innovasjon som vi mener er avgjørende for å møte utfordringene fremover. All ny Nutreco innovasjon er utviklet for å oppnå høy ernæringsmessig verdi, bærekraftig produksjon og økonomiske resultater som vi søker å oppfylle vår misjon » Feeding the Future». Jeg er sikker på at de strategiske tiltak i 2013 har forberedt Nutreco til å gjennomføre vår strategi og vil bringe oss bærekraftig vekst i årene fremover. Som vanlig vil vi gi utsiktene for første halvår av 2014 på vår Q1 markedsoppdatering 24. april, avlsutter Nesse.