Finansdirektør Ivan Vindheim i Marine Harvest fremhever en svak krone som en viktig årsak til selskapets inntjening. Vindheim er ansvarlig for selskapets valutastrategi.
Marine Harvest gjør valutasikringer, men disse har ikke lang varighet, melder DN.no.
– Vi eksporterer nesten alt vi selger, og vi selger i euro. Euroen har gått fra bunn til topp gått fra 7,30 til 8,50 i går. Det betyr at kjøpekraften til kundene våre har steget. I tillegg måler vi inntektene våre i kroner, så da stiger samtidig inntekten, sier Vindheim til DN.no.
Valutaeffekten slår umiddelbart ut i spotmarkedet. Marine Harvest har imidlertid en stor del av salget gjennom kontrakter, som i årets første kvartal vil være kontraktsfestet for 42 prosent av salget, forklarer Vindheim.
– Vi jobber med å øke kontraktsandelen på enda mer attraktive nivåer i år enn det var i fjor, legger han til.