Dro i land markedsføringspris

375

Under Annonsørforeningens prisutdeling ANFO Effekt denne uken stakk Lofotprodukt AS av med en av to hederspriser. Med reklamekampanjen «Hold i torsken» fikk de tildelt årets Innsiktspris for grundig, strategisk markedsarbeid.

Prisutdelingen ANFO Effekt er Annonsørforeningens virkemiddel til å fremme fremragende, målrettet og dokumenterbart markedsføringsarbeid. På utdelingen torsdag denne uken var Lofotprodukt en av over 100 ulike bedrifter som konkurrerte om heder og ære for sine markedsføringscase.

En av kveldens to hederspriser var årets Innsiktspris. Over hundre markedscase var vurdert til prisen, som hedrer grundig strategisk forarbeid i markedskampanjer.

– Jeg ble overveldet da Lofotprodukt ble ropt opp som vinner av årets Innsiktspris. Som «førstereisgutt» på Anfo Effekt, med kun ett års fartstid på tv og i konkurranse med betydelige bedrifter som Tine, DNB, Mills, Lilleborg med flere, er det fantastisk gøy for oss å få en slik tungtveiende anerkjennelse. Dette viser viktigheten av det arbeidet som er lagt ned gjennom mange år for å bygge merkevaren Lofoten. Vi føler nå at vi virkelig er med i «eliteserien» av markedsførere, forteller en fornøyd markedssjef i Lofotprodukt AS, Camilla Beck Sætre.

I juryens begrunnelse for valg av prisvinner heter det blant annet følgende:

«Ledelsen i TNS belønner vinner av årets innsiktspris for det strategiske forarbeidet og hvordan uttak av kommunikasjonsstrategien på en elegant måte bygger en bro og forankring mellom merkets navn og identitet, produktets basisegenskaper og assosiasjonene som det skaper.»

I samarbeid med MEC og Try/Apt hadde Lofotprodukt i forkant av prisutdelingen nominert reklamekampanjen «Hold i torsken» i kategorien «SMART». SMART-prisen gis til den virksomheten eller det merket som best har klart å oppnå og dokumentere svært gode resultater fra sin markedsføringsinnsats, der bruken av smarte virkemidler har gitt effekt.

Blant 45 innsendte case, stakk Lofotprodukt av med bronsemedaljen. «Med det humoristiske, modige og differensierende caset «Hold i torsken» står Lofoten ut som en befriende underdog i konkurransen» heter det i juryens begrunnelse for tildelingen.

– Omfattende forbruker- og merkevareanalyser, og ikke minst kontinuerlige effektmålinger og evalueringer av reklameutførelser, har vært og er en viktig bærebjelke for utvikling av merkevaren Lofoten, forteller Hallvard Aase-Nilsen, Research Director i kommunikasjonsbyrået MEC.

Sammen med reklamebyrået Try/Apt og produksjonsselskapet Pravda har han bistått Lofotprodukt AS i ulike stadier av utforming og produksjon av reklamekampanjen for Lofoten. Markedssjef Beck Sætre sendte dem en stor takk under prisutdelingen.

– En genuin tro på det vi gjør og produktene vi lager, i kombinasjon med å velge de beste samarbeidspartnerne, har vist seg å være suksessformelen nok en gang. Dette er kjempegøy! Og bare vent; «The show has just begun», avslutter Beck Sætre.