Filetanlegg, røykerier, tradere, eksportører og importører fra Bretagne til Hong Kong øker trykket mot mektige Marine Harvest og Morpol. Mens de to sistnevnte bedyrer sin uskyld i forhold til påstander om prismanipulering og dumping, utvikles et økende informasjonsvakuum.
9. januar kom det første varsku. Da skrev iLaks saken https://213.179.57.190/avviser-manipulering/ som sa at en rekke internasjonale markedsaktører hevder Marine Harvest misbruker sin markedsmakt og byr opp lakseprisen via det heleide datterselskapet Morpol.
– Ondsinnede rykter uten rot i virkeligheten, kontret Marine Harvest-direktør Ola Brattvoll. – Salg i Norge og innkjøp i Morpol opereres uavhengig. Vi prøver å maksimere verdien av vår fisk i Norge gjennom aktivt salg. I Morpol maksimerer vi verdiene ved å være gode på innkjøp. Begge avdelingene har selvstendig profitansvar. Dersom det er lite fisk fra Marine Harvest i Morpol, betyr det at begge avdelingene gjør en god jobb, sa Brattvoll til iLaks.
Fem dager etter måtte den nyansatte Morpol-sjef Adam Basalaj forlate selskapet på dagen. Polske Basalaj, med 15 års ledererfaring fra den tyske foredlingskjempen Frosta fikk kun to og en halv måned i lederstolen i Morpol.
Var det knute på tråden mellom Bergen og Ustka? Og hvorfor det?
Etter en særdeles hektisk julehandel, der lakseprisen ble bydd dramatisk opp, fikk Basalaj reisepass med umiddelbar effekt. Inntil videre tok Brattvoll selv posisjonen som toppsjef i Morpol, verdens største foredlingsbedrift for laks.
Marine Harvest og Morpols aggressive handlingsmønster i prisdannelsen for laks, både i ferskfiskmarkedet og overfor supermarkedkjedene er svært omdiskutert. I Norge og i alle land som kjøper laks. iLaks vet at norske eksportselskaper har innført forbud mot salg av laks til Morpol – for å ikke bidra til å ta livet av sine øvrige kunder.
Når fem store polske foredlingsbedrifter nå varsler søksmål og samtidig henvender seg til toppolitikere i Warszawa og Brüssel, kan det unektelig virke som om ikke alt er gjort etter boken. De opprørske polakkene har massiv støtte hos de to andre gigantene for innkjøp av laks: Russland og Frankrike. Sammen står disse tre landene for innkjøp av 40 prosent av norsk oppdrettslaks. Markedsandelen er totalt sett så massiv, at den ikke kan ignoreres.
For utenforstående og observatører er det alt for tidlig å dele ut skyld og felle dom. Men selv om Marine Harvest og Morpol kategorisk avviser urent spill, har det utviklet seg et betydelig informasjonsvakuum fra de to selskapene. Foruten å gi laksemarkedet en forklaring og et innblikk i storkonsernets logikk og handlingsmønster, har laksekjempen trolig mye å hente ved å lytte til sine kritikere.
For markedsstøyen stopper ikke her.