Trapper opp i Sørøst-Asia

476

For første gang har Norges Sjømatråd etablert et eget budsjett for markedsføring i Sørøst-Asia. Regionen har flere innbyggere enn Europa, høyt sjømatkonsum og vekst i økonomi og kjøpekraft.

For første gang er det i perioden 2013-2015 et eget budsjett for markedsutvikling i Sørøst-Asia. Årsbudsjettet er på syv millioner kroner og markedene Singapore, Indonesia, Malaysia, Thailand og Taiwan er gitt prioritet i planperioden frem til 2015, melder Norges Sjømatråd.

Sørøst-Asia er en stor region som har flere innbyggere enn Europa og store kulturelle, økonomiske og demografiske forskjeller. Fellesnevneren er høyt konsum av sjømat, vekst i økonomi og kjøpekraft og en stor interesse for norsk laks.

Norsk laks har allerede en svært sterk posisjon i Asia og vokser nå også svært sterkt i Sørøst-Asia med en verdivekst i 2013 på 20 prosent for de fem landene Sjømatrådet vektlegger.

Eksporten av norsk laks til Sørøst-Asia ble i 2013 redusert med 15 prosent til 25 527 tonn. Samtidig økte verdien av lakseeksporten med 20 prosent til 1,13 milliarder kroner.

Reduserte volumer til Sørøst-Asia henger sammen med økte priser og lavere tilgjengelighet i perioder av året. Særlig synes dette på fryst. Samtidig er konsumentens etterspørselen etter laks høy og forventninger om fortsatt vekst i både HoReCa og dagligvare synes sterk i mange av markedene i Sørøst-Asia.

Markedsundersøkelser Sjømatrådet har gjort i Taiwan og Singapore tyder på at konsumentene i disse markedene har stor kunnskap om laks, preferanse for laks fra Norge og de spiser den aller helst rå. I tillegg til smak og sunnhet gir det at en spiser sushi og sashimi et inntrykk av at du er trendy. Særlig gjør dette seg gjeldende hos respondentene i Singapore.