– Det var ikke noen diskusjon om at slaktebåt eller produksjonsfisk skulle skade omdømme

Nyheter
1559

Vidt gap i forståelsen av viktigheten av produksjonsfisk som omdømmebyggende faktor mellom de to FrP-statsrådene Per Sandberg og Harald Tom Nesvik.

Like etter at Harald Tom Nesvik hadde levert sitt vitnemål, var det partikollega og statsrådforgjenger Per Sandberg som skulle vitne i rettsaken mellom staten og Hav Line.

Les også: Nesvik grillet retten: – Mitt syn om produksjonsfisk har vært tindrende klart hele tiden

Sandberg presenterte her et nesten diametralt annet syn på viktigheten av produksjonsfisk og lovligheten av bruk av slaktebåten «Norwegian Gannet» enn Nesvik.

Arbeidsplasser
– Det var ingenting som tydet på at det var noe i veien for denne satsingen. Under behandligen på Stortinget var det en viss skepsis, men det var ikke noe som tydet på at det ville bli noen forskrift mot dette. Frykten bygget på at foredlingsarbeidsplasser skulle gå ut av landet, sa Sandberg.

Les også: Frølich: – Offentligheten skal vite at saken på ingen måte handler om omdømmet for norsk laks eller kvalitetshensyn

En lett solbrent Sandberg, som innledningsvis oppga å være styreleder i Grand Bar i Halden, utførte vitnemålet i rettsaken over videokonferanse – på samme vis som Nesvik.

Sandberg var fiskeriminister, i Solberg-regjeringen, i perioden 2015 til seinsommeren 2018.

– I perioden du var fiskeriminister; var produksjonsfisk og feilretting et tema som opptok deg? spurte Hav Lines advokat Karl O. Wallevik.

– Nei, jeg kan ikke huske på at jeg hadde det temaet på mitt bord i det hele tatt, sa Sandberg bestemt.

Et tema
– Denne omdømme-problematikken; var det noe som ble diskutert?

– Omdømme var et tema hver eneste dag. Det var et tema i nesten alle foredrag jeg holdt som fiskeriminister. Det var et tema på Stortinget. Og dette var noe jeg snakket om sammen med næringen. Men det var ikke noen diskusjon om at slaktebåt eller produksjonsfisk skulle skade omdømmet. Det var ingen direkte kobling mellom omdømme og produksjonfisk, svarte Sandberg.

Sandberg var selv på besøk i Hirtshals i 2017, hvor et av temaene var mottak av fisk i den norddanske havnebyen. Her hadde han også møte med Hav Line.

Sterk tilhenger
Fiskeriministeren hadde imidlertid begrenset kunnskap om Hav Line og den kommende slaktebåten «Norwegian Gannet».

– Før Hirtshals, rimelig lite, men jeg hadde vel en uttalelse i en avis om at de i Danmark ville juble. Og jeg sa på det tidspunkt at jeg var en sterk tilhenger av dette.

– Har du noen kjennskap til kvalitetsforskrift paragraf 17? spurte Wallevik.

– Nei, ikke noe grundig kjennskap til det, nei. I den overordnede diskusjonen om dette, på Stortinget, var den store frykten knyttet til tap av arbeidsplasser i Norge.

– Hadde du inntrykk av at «Norwegian Gannet» var godkjent av myndighetene?

– Politisk var dette godkjent. Altså, kom det to båter, fire båter eller ti båter, var vurderingen. Men akkurat de to båtene som var planlagt da, var godkjent.

Kvalitet og omdømme
– Omdømmebygging er noe helt annet enn å jobbe med produksjonsfisk. Omdømme handler om kvaliteten på den fisken som ligger på tallerkenen til forbrukeren. Om en har åpne eller lukkede anlegg, slakteri eller slaktebåter – alt koker ned til at vi har den beste kvaliteten. Det er avgjørende, sa Sandberg.

– Er du kjent med at dere grep inn og omgjorde saker som Mattilsynets vedtak på eget initiativ?

– Ja.

– Var det vanlig eller uvanlig?

– Nå er jeg er politiker da, men jeg mener vi burde gjort det flere ganger, humret Sandberg. – Til syvende og sist er vi den siste ankeinstansen, så jeg gjorde det noen ganger. Men vanlig var det ikke.

– Har du noen tanker om hvorfor Nesvik grep inn i saken? undret Wallevik.

– Nei, jeg må bare slå fast at jeg ikke har snakket med Nesvik etter han tok over. Nye koster kommer inn. Og så er det et spørsmål hvor mye en blir påvirket av Stortinget, direktoratet og andre. Men for meg var det sentralt når Hav Line hadde investert så mye penger i dette. Det ville gi en dramatisk effekt. Man la premissene for norsk havbruk. Da blir det dramatisk, synes jeg da, sa Sandberg.

«Norwegian Gannet» anløper Hirtshals havn. foto: Preben Andersen