Enhver fri og nyhetsjagende avis vil slå markedet. Men det er ikke sikkert en får venner på den måten.
Salg av fiskefôr er en ledende indikator for veien videre for både volum og pris for laks. Det vet oppdrettere, eksportører, foredlere, banker, forsikringsselskaper og analytikere. Derfor jakter iLaks informasjon om dette – før resten av markedet.
Dette er ferskvare. Det sist tilgjengelige offisielle tallmaterialet for fiskefôrsalget i Norge, FHLs Akvafakta, er et godt stykke på overtid. Det er oppdatert per uke 47 – den nest siste uken i november. Det er gått mye fôr i sjøen etter den tid.
Nyhetsverdien er utmerket. De siste dagers artikler om mild vinter, fôrsalg og effekten av dette er ukens klart mest leste saker. At ingen andre medier har nevnt saken, har også en viss betydning.
Vi har flere uavhengige kilder til dette stoffet. De er godt plasserte og sitter nær produksjonen. Men sitter de for nært?
I høst ble vi gjort oppmerksomme på av en større fôrleverandør at de ikke likte at vi rapporterte fôrsalget fra interne kilder hos dem. Dette var «uprofesjonelt» og «hadde fått konsekvenser internt». Det betød også at de ikke ville kjøpe annonser hos iLaks i 2014.
Vårt svar til det var at dette har høy nyhetsverdi og kalles kritisk og uavhengig journalistikk. Og vi vil fortsette å skrive saker om dette. Forsøk på knebling og innblanding i det redaksjonelle arbeidet til en uavhengig presse aksepteres ikke.
Tapte inntekter fra én enkelt kunde er en pris vi er villige til å betale. Når vi ser lesertallene for de nevnte sakene, ser vi også at valget er riktig.