GK hjelper Cermaq

593

Geelmuyden.Kiese (GK) har tatt initiativ til økt åpenhet i PR-bransjen, og legger med det frem navnene på 80 prosent av sine kunder. Blant disse er Cermaq.

I høst ledet Geelmuyden.Kiese-sjef Hans Geelmuyden arbeidet med å utforme et nytt, etisk regelverk for PR-bransjen, hvor målet var større åpenhet. Selv gikk PR-nestoren i bresjen og lovet å ta kontakt med de 50 største kundene sine og spørre dem om han kunne offentliggjøre kundeforholdet. Han oppfordret samtidig First House til å gjøre det samme, noe de takket høflig nei til, skriver Kampanje.

– Jeg håper at 90 prosent av de 50 største synes det er utmerket at vi forteller om samarbeidet vårt. Vi er stolte av å samarbeide med dem, og jeg håper at de er stolte av å samarbeide med oss også, sa Geelmuyden til Kampanje under «Open House» midt i november.

Tirsdag la GK frem en urangert liste for pressen med navnene på 38 av de 50 største kundene til PR-byrået. Blant kundene på listen var Ikea, Betsson, Cermaq, Get, Kunnskapsdepartementet, Orkla, Stolt-Nielsen og Volvo Personbiler Norge. Det opprinnelige målet på 90 prosent er altså ikke nådd så langt, men nær åtte av ti kunder sa ja til å være åpne om kundeforholdet, noe GK sier seg ganske fornøyd med.

– Det er i hvert fall en god start, sa Morten Jørstad, Deputy Managing Director i GK, til Kampanje under dagens pressekonferanse.