Tynnslitt tillit

363

Advokat Torbjørn Gjelsvik er ikke imponert over faggruppens respons etter at denne ble korrigert i sitt arbeid av fiskeriministeren. – Det er gledelig å se at den nye politiske ledelse viser handlekraft og griper inn i den formalsuppen faggruppen klarte å skape, men det inngir ikke til store forhåpninger om den videre prosess når en ser hva leder Ove Midttun uttaler til iLaks sist fredag, samt hvordan faggruppen har valgt å følge opp, sier han.

– I sin uttalelse til iLaks ser det ut til at Ove Midttun, som faggruppens leder og juridiske alibi, kun mener det er signaler fra sin oppdragsgiver som har betydning for å de har nødvendig tillit til å fortsette eller ikke. Dette er bemerkelsesverdig, sier bergensadvokaten Gjelsvik.

– For det første må faggruppen fått med seg den massive kritikk fra næringen til deres håndtering av søknadene, hvor de avviste nær halvparten av alle søknadene og hvor nå departementet på rekordtid har avgjort at faggruppen tok feil. Faggruppen skal ved tildeling av de grønne konsesjonene utvise skjønn som omfatter betydelige verdier, hvordan kan de da tro at de vil ha nødvendig tillit i næringen når de har vist så totalt manglende forståelse for helt grunnleggende forvaltningsmessige prinsipper ved sin innledende behandling? Vil de som ikke oppnår tildeling tenke at faggruppen har gjort en uavhengig og solid jobb uten å være påvirket av det som skjedde før tildelingen? At manglende tillit hos næringen ikke betyr noe tror jeg ikke er en vurdering som deles av mange, påpeker han overfor iLaks.

Gjelsvik stiller seg undrende til at faggruppen ikke hadde klarert med departementet, før den gjorde sine bryske avslag av konsesjonssøknader.

– Det er også bemerkelsesverdig at det ser ut til at ingen i faggruppen har reflektert over at en kanskje burde tenke seg om en gang til og hørt med departementet før en bestemte seg for å avvise nesten halvparten av søknadene uten realitetsvurdering. Det er et grunnleggende forvaltningsmessig prinsipp at en skal sikre at saken er så godt opplyst og vurdert så godt som mulig før en treffer vedtak, men her ser det ut til at faggruppen hverken har hørt med departementer eller anmodet om en kvalifisert juridisk vurdering hos for eksempel regjeringsadvokaten før en sender ut alle avvisningsvedtakene. Når dette er moduset til faggruppen, hvorfor skal næringen da ha tillit til at de vil vise et bedre skjønn etter at de nå har fått avvisningene i retur? spør Gjelsvik.

Torbjørn Gjelsvik arbeider som partner i Advokatfirma AhlgrenKreutz i Bergen. Den erfarne advokaten har hatt mange oppdrettsaktører på kundelisten opp gjennom årene. Problematikken rundt årets konsesjonstildeling er et tema som opptar han.

– I tillegg til at faggruppen før de traff vedtak om avvisning ikke hørte nærmere med hverken de vedtakene omfattet, departementet eller uavhengig juridisk ekspertise, velger de nok en gang å treffe vedtak uten å høre med andre. Faggruppen behandlet først søknadene i gruppe B, som alle deretter ble sendt til departementet hvor vi nå kjenner resultatet. Men i stedet for å avvente hva departementet ville gjøre med de første klagene, valgte faggruppen å bare gå videre på egen hånd  og også avvise klagene for de neste gruppene og derved også overlate disse til departementet. Ut fra de signaler og vedtak som er kommet fra departementet, vil det ikke komme som en stor overraskelse hvis også her vil faggruppens vurdering stå til stryk. Heller ikke denne beslutningen fra faggruppen er en vurdering som akkurat inngir til tillit til faggruppens fortsatte behandling, fortsetter han.

– Jeg vil håpe at faggruppen kanskje bruker juletiden til å reflektere litt over sin rolle og foretar en ny vurdering om de er de rette til å sikre en avslutning av tildelingsprosessen på en ryddig og god måte til beste for næringen og sin oppdragsgiver, avslutter Gjelsvik.