– En sovende laksetiger

492

Fersk, norsk laks har allerede en markedsandel på 86 prosent i Indonesia. – Det gir oss en svært god utgangsposisjon, sier Sjømatrådets utsending til Sørøst-Asia, Christian Chramer. Han omtaler Indonesia som en sovende laksetiger som gradvis våkner. 

Den siste måneden har det vært hektiske dager for Chramer i Jakarta, Indonesias hovedstad. Aktiviteter som sushimosaikk med 3.000 sushibiter og sushisamling med over 60 gjester har gitt laksen fra de kalde, klare farvann i nord mye oppmerksomhet i media.
– Vi hadde et mål om større synlighet, og det har vi fått, sier Chramer.

Den bærende historien

Ved årets «Sushi Gathering» i Jakarta samlet Sjømatrådet journalister, eksportører, dagligvarehandlere og importører. Der fikk de høre historien om den ferske norske laksen, samtidig som kokk Øyvind Nesheim viser hvordan han bruker råvaren i sin verdenskjente restaurant. Nesheim er en mye brukt ambassadør for norsk laks, og kjøkkensjef ved anerkjente Nobu i Hong Kong.

Sjømatrådet arbeider ofte med kokker for å vise de mange muligheter som finnes ved tilbereding av  sjømat. For at forbrukerne rundt om i verden skal velge norsk sjømat, må de kjenne til kvaliteten og vite hvordan den skal brukes. Smak, opplevelser og sterke markedshistorier er en vel så viktig del av historiefortellingen.

Sushitrendens inntog

Etter Norge presenterte laks til bruk i sushi i Japan i 1985 har den tatt verden. Sushi er en viktig mattrend som øker etterspørselen etter norsk laks i hele verden.

Indonesia har en økonomi i sterk vekst, og en ung befolkning som blir stadig mer opptatt av helse, nytelse og bekvemmelighet. Dette bidrar til at sushitrenden inntar Indonesias hovedstad Jakarta med kvantesprang. – Den unge befolkningen i Indonesia har stadig større kjøpekraft og søker inspirasjon fra utenfor landets grenser, er det store muligheter for laksesushi, sier Chramer.

Roser eksportørene

– Den sterke markedsposisjonen som norsk laks har i Indonesia i dag, kan vi takke sjømateksportørene for. De har sett at dette er et framvoksende marked, og har vært tidlig ute for å etablere seg i Indonesia. Vår jobb nå er å arbeide videre med dette gode utgangspunktet, avslutter Chramer, som har stor tro på framtiden for norsk sjømat i verdens fjerde mest folkerike land.