Fiskeri- og havbrukspressen har vært gjennom flere magre år. I denne bransjen er det ingen fordel å være stor.
Mediene, på nett og papir, som skriver om fiskeri og havbruk i Norge er omsetningsmessig dominert av to aktører med samme eier: Fiskeribladet Fiskaren (FF) og IntraFish Media (IF), begge underbruk av Dagens Næringsliv-eier Norges Handels- og Sjøfartstidende (NHST). Målt i omsetning står papiravisen FF og nettavis og konferansearrangør IF bak majoriteten av all omsetning i fiskeri- og havbruksmediene her til lands.
Akkumulert var omsetningen i fiskeri- og havbruksmediene i Norge 99,8 millioner kroner i 2012. Den samlede bransjeomsetningen har vært fallende de siste årene.
NHST har et stort engasjement i fiskepressen, men lønnsomt har det ikke vært. Ifølge Bergens Tidende har IntraFish Media tapt hele 78 millioner kroner fra 2001-2012. NHST-eide IntraFish Media eier 66,6 prosent av Fiskeribladet Fiskaren.
Målt etter lønnsomhet er det to andre selskaper som blinker seg ut. Begge gir ut glinsende magasiner. Det mest lønnsomme selskapet de siste fem år er Norsk Fiskeoppdrett (som også eier nettavisen Kyst.no). Norsk Fiskeoppdrett har hatt en gjennomsnittlig driftsmargin på 14,8 prosent de siste fem år. Råholt-baserte Norsk Fiskerinæring følger deretter med en driftsmargin på 10,2 prosent i samme periode.
IntraFish Media har ikke tjent penger i perioden, ifølge Proff.no. Det har heller ikke den nokså nystartede fiskeriavisen Kyst og Fjord i Kjøllefjord. Det bør bemerkes at FF og Kyst og Fjord begge mottar pressestøtte. Førstnevnte mottar mest, nærmere bestemt seks millioner kroner. Uten disse subsidiene ville heller ikke FF tjent penger. FF har forøvrig sett omsetningen falle med 23,2 prosent de siste fem år.