Kvartalstyrraniet

714

Nå nærmer det seg slutten. Rapporteringen av kvartalstall. Oslo Børs er, med rette, kritisert for å være kortsiktig. Dette problemet settes på spissen ved fremleggelsen av kvartalsresultatene.

iLaks rapporterte i går om meglerhuset Nordea Markets som senket sitt target i Lerøy Seafood med 1,6 milliarder kroner, etter noen marginale justeringer av produksjonskostnadene i de tre kommende kvartaler.

For et tungt industriselskap som drives i et evighetsperspektiv, virker dette både overfladisk, historieløst og enkelt. For den jevne avisleser kan det utvilsomt være vanskelig å begripe at så marginale vurderinger skal slå så hardt.

Kommentar: Aslak Berge
Kommentar: Aslak Berge

Samtidig er aksjene på Oslo Børs ofte svært så sensitive. Dette gjelder særlig lakseaksjene. Som råvareselskaper flest, er inntjeningen særdeles utsatt for svingninger i salgsvolum, kostnader eller priser.

Marine Harvest, for eksempel, guider et slaktevolum på 405.000 tonn i 2014. Hvis en analytiker bommer med to kroner per kilo i sitt årsresultat (det kan være på pris eller kostnadssiden, eller begge deler), så blir det 2 x 405 millioner = 810 millioner kroner. Det er nok til å finansiere en ny fôrfabrikk. Multipliseres avviket med en multippel, som gjerne kan være både åtte og ti-gangen, hagler milliardene.

Normalen er at aksjene stiger eller faller, til dels kraftig, i kjølvannet av resultatfremleggelsene. Det henger sammen med forventningene investorene og aksjeanalytikerne har til selskapets resultater. Som regel faller de mer enn de stiger, siden analytikerne har gode grunner til, og dermed en tendens til, å være for optimistiske på selskapenes vegne.

Fallet kan ofte både to og tre ganger risikofri rente. På én dag.

At et milliardselskap skal tape 4, 5 eller 8 prosent av sin markedsverdi på én dag, flere ganger i løpet av ett år, kan virke ulogisk på grensen til det parodiske for utenforstående.

Marine Harvest fikk i mange år juling ved praktisk talt hver eneste kvartalspresentasjon. Malen var minus fem og seks prosent. Ofte gikk det enda verre. For å forebygge denne for selskapet uheldige turbulensen, valgte ledelsen å sende ut en kvartalsvis resultatoppdatering cirka en måned før hver kvartalspresentasjon. Denne oppdateringen ga ikke alle, men de fleste av de viktigste nøkkeltallene for selskapet. Den tok også brodden av den verste investornervøsiteten. Etter dette ble innført, har Marine Harvest gjennomgående klart seg bedre enn hva tilfellet var i årene før.

Marine Harvest har i hvertfall lyktes med å ta bort mesteparten av det til dels irrasjonelle og kortsiktige kvartalsfokuset. Det er nok både selskapet og næringen tjent med.