Hver eneste dag sendes over 300 tonn fersk laks med 20 trailere ut fra Lerøy Aurora sitt produksjonsanlegg på Skjervøy i Nord-Troms. Maten skal ut på det europeiske markedet, men for å nå dit må lastebilene først komme seg trygt forbi den fryktede «Langbakken» på Riksveg 866.
– Det går ikke an å være redd. Da kan man ikke kjøre, forteller Stian Gschib som 3–4 ganger i uka kjører inn og ut fra kommunesenteret Skjervøy.
Det betyr at han også må opp, og senere ned «Langbakken» som med 100 meters stigning på en kilometer er svært krevende å mestre når det er glatt. Spesielt for vogntog som er dårlig skodd, og da i hovedsak biler registrert i utlandet, melder TV2.
– Her i Langbakken har det stått opp i seks, sju, åtte biler fast samtidig, sier Gschib.
Fabrikksjef Kurt-Einar Karlsen forteller at bakken omtales som en versting på nasjonalt nivå.
– Blir en trailer stående, kommer ingen forbi. Verken opp eller ned. Trailere så vel som andre biler. Det betyr kø og venting, sier han til TV2.
Så nå har Lerøy fått nok. En av landets verste trailerfeller skal vekk, og oppdrettsgiganten har av egen kasse forskuttert planleggingen av en ny trasé. For Lerøy handler det om å levere best mulig kvalitet, til avtalt tid.
– En time forsinkelse her i Langbakken kan i verste fall medføre et døgns forsinkelse til kunden. Om han er i Oslo, eller i Paris. Vi må rekke tog i Narvik, eller fly. Og blir vi forsinket så påvirkes også kvaliteten på laksen.
3.300 vogntog med laks verdt over to milliarder kroner ruller hvert år ned Langbakken. En ny trasé til 70 millioner er nærmest for småpenger å regne, og nyveien vil Troms fylke finansiere. Å holde Langbakken åpen er av stor betydning.
– Det er et stort problem for dem som opplever det, og skal reise fra A til B og blir stoppet der og må vente en halv time, og kanskje når ikke videre transport, fly og ferge, forteller ordfører Torgeir Johnsen, en av Kystpartiets tre ordførere i regionen.