Administrerende direktør i Sjømat Norge, Geir Ove Ystmark, vil se på muligheten for at en større del av servicebåtene i oppdrettsnæringen blir elektrifisert.
Forrige tirsdag bekreftet Nordlaks bekreftet at det hadde lekket ut 5.000 liter diesel fra en fôrflåte ved lokalitet Dypingen i Troms. Lokaliteten er elektrifisert, og det brukes normalt ikke diesel om bord i fôrflåten.
Men ifølge Nordlaks var det imidlertid et lager om bord til drift av backupgeneratorer i tilfelle strømbrudd og for bruk om bord i selskapets båter i området.
Lørdag skrev Nordlaks på sin Facebook-side at de hadde lagt ut nye lenser langs strandsonen, der det fortsatt var observert utslipp.
«De nye lensene er kjøpt inn av Nordlaks og ble levert på morgenen i dag – og er av typen absorbsjonslenser. Disse suger ikke vann, men kun diesel/olje, og håndteres av Perpetuum som spesialavfall når de er «full». Pumpebilen blir dimittert i kveld (lørdag) da den resterende oljefilmen nå er så tynn at den ikke kan suges opp med annet enn absorbsjonslenser», skrev oppdretteren.
Administrerende direktør Geir Ove Ystmark i Sjømat Norge sier til NRK at enhver oppbevaring av diesel vil kunne gi potensielle utslipp.
– Dette må man ta lærdom av, og finne ut hva som kan gjøres bedre. Med tid og stunder må vi også se på muligheten for å få elektrifisert en større del av servicefartøyene, sier han.
Kommunikasjonssjef Lars Fredrik Martinussen i Nordlaks er enig med Ystmark.
– Vi er veldig opptatte av å komme til bunns i hva som har skjedd, sier han.
Sjømat Norge har for øvrig som mål at hele oppdrettsnæringen skal være elektrifisert innen 2030. Norge ble nylig først i verden med et helelektrisk oppdrettsanlegg for laks.