Vi konkurrerer med sjømatnasjoner med langt flere handelsavtaler enn Norge. Vi konkurrerer med andre matvareprodukter som bruker langt større summer enn laksebransjen til felles markedsføring og posisjonering.
Norsk laks og ørret er under stadig press i viktige markeder, både som følge av handelspolitiske tiltak og varierende negativ omtale drevet av ulike motivasjoner. Denne støyen vil kunne påvirke konsumentenes holdninger til produktet og kan over tid føre til en negativ utvikling som kan ta lang tid å bygge opp igjen.
I en tid hvor betydningen om oppdrettsfiskens økonomiske betydning for landet, blir stadig mer åpenbar, er det uforståelig at det kan foreslås å redusere markedsavgiftavgiften til Norges sjømatråd – og med det svekke sjømatnæringens felles løft for å hevde oss i den knallharde konkurransen internasjonalt.
Norges sjømatråd bidrar godt for lakseprodusentene i alle ledd av posisjoneringen og omdømmebyggingen av norsk sjømat. Med innsikt i markedet vi er inne i eller ønsker oss til, slik at vi kan gjøre kunnskapsbaserte avgjørelser. Med felles markedsføring som gir oss en plattform og mer verdi for våre egne aktiviteter og relasjoner. Med overvåking av media og håndtering av negative saker som alle matprodusenter og matproduserende nasjoner bør ha en beredskap for og et apparat for å håndtere.
Jeg er svært urolig for at dette arbeidet blir svekket ved å redusere markedsavgiften til Norges sjømatråd som brukes til dette posisjonerings- og omdømmearbeidet for norsk sjømat.