Taktskifte hos Star Seafood: – Vi skal fortsette å utvikle et selskap som er skikkelig og kjekt å jobbe i

Nyheter
0

Fokuset flyttes fra vekst til forbedring og utvikling.

Måløy-eksportøren Star Seafood har tilbakelagt seks år med kontinuerlig vekst. I fjor sprengte de to-milliardersgrensen i omsetning.

Nå beveger selskapet seg inn i en ny fase. Selv om de har opprettholdt lønnsomheten, har de i år merket at veksten har avtatt.

Ifølge daglig leder Hildegunn Fure Osmundsvåg er dette en forventet utvikling, som de har forberedt seg på.

– Vi forstår at vi skal flate ut nå, og vi har beredet grunnen for det. Nå står vi på en plattform, sier hun til iLaks.

Les også: – Dersom man gjør en feil, og eier den, så er det mye lettere å løse den

God ryggrad
Osmundsvåg får støtte fra økonomisjef Arne Barmen. Lønnsomheten er bra, men han ser at årets utvikling ikke er den samme som i fjor.

– Nå er jo prisen lavere enn i fjor, så det er ikke gitt at omsetningen øker. Men det har vært et ok første halvår, resultatmessig. Første halvår er ikke så langt unna i fjor, forteller han.

Ifølge Barmen er selskapet godt rigget for å håndtere utviklingen.

– Selv om vi har vokst slik vi har gjort, har vi hatt et godt finansielt fundament, så veksten har ikke gått utover det, sier han og legger til:

– For at vi skal være god, må det være en viss størrelse. Nå har vi nådd en sånn størrelse.

Økonomisjef Arne Barmen liker å bygge bedrift. Foto: Kjartan Aa Berge

Næring i endring
De to innser at virksomheten er på vei over i en ny fase. Og det går de inn i med oppbrettede ermer og i full vigør.

– Dette er greit. For det er ting i den veksten som vi gjerne kan forbedre, sier Omsundsvåg.

Barmen fyller inn:

– Vi skal fortsette å bygge selskapet. For næringen er jo i endring og utvikling hele tiden. Vi må jo være sikker på at vi klarer å tilpasse oss de endringene som kommer.

Kjekt selskap å jobbe i
Et spørsmål som henger i luften er om de har tanker om større strategiske grep. Det skinner igjennom at veien videre ikke er hugget i stein.

– Vi sitter for tiden med det strategiske tenkebrettet. Om det blir «skomaker bli ved din lest», eller om det blir tanker om andre ting har jeg ikke lyst å si noe om akkurat nå, sier Osmundsvåg.

Men selv om de er på vei over i en ny fase, er det likevel noe som står fast. Det er å gjøre en bra jobb og ha god trivsel.

– Vi skal fortsette å utvikle et selskap som er skikkelig og kjekt å jobbe i, som kjøper fisk på konkurransedyktige priser, og selger den til riktige kunder som vil jobbe ukentlig med oss, fastslår hun.

Kjekt sted å jobbe: daglig leder Hildegunn Fure Osmundsvåg ved en populær dupeditt. En gammeldags arkadespill-automat. Foto: Kjartan Aa Berge