Fokuset flyttes fra vekst til forbedring og utvikling.
Måløy-eksportøren Star Seafood har tilbakelagt seks år med kontinuerlig vekst. I fjor sprengte de to-milliardersgrensen i omsetning.
Nå beveger selskapet seg inn i en ny fase. Selv om de har opprettholdt lønnsomheten, har de i år merket at veksten har avtatt.
Ifølge daglig leder Hildegunn Fure Osmundsvåg er dette en forventet utvikling, som de har forberedt seg på.
– Vi forstår at vi skal flate ut nå, og vi har beredet grunnen for det. Nå står vi på en plattform, sier hun til iLaks.
Les også: – Dersom man gjør en feil, og eier den, så er det mye lettere å løse den
God ryggrad
Osmundsvåg får støtte fra økonomisjef Arne Barmen. Lønnsomheten er bra, men han ser at årets utvikling ikke er den samme som i fjor.
– Nå er jo prisen lavere enn i fjor, så det er ikke gitt at omsetningen øker. Men det har vært et ok første halvår, resultatmessig. Første halvår er ikke så langt unna i fjor, forteller han.
Ifølge Barmen er selskapet godt rigget for å håndtere utviklingen.
– Selv om vi har vokst slik vi har gjort, har vi hatt et godt finansielt fundament, så veksten har ikke gått utover det, sier han og legger til:
– For at vi skal være god, må det være en viss størrelse. Nå har vi nådd en sånn størrelse.
Næring i endring
De to innser at virksomheten er på vei over i en ny fase. Og det går de inn i med oppbrettede ermer og i full vigør.
– Dette er greit. For det er ting i den veksten som vi gjerne kan forbedre, sier Omsundsvåg.
Barmen fyller inn:
– Vi skal fortsette å bygge selskapet. For næringen er jo i endring og utvikling hele tiden. Vi må jo være sikker på at vi klarer å tilpasse oss de endringene som kommer.
Kjekt selskap å jobbe i
Et spørsmål som henger i luften er om de har tanker om større strategiske grep. Det skinner igjennom at veien videre ikke er hugget i stein.
– Vi sitter for tiden med det strategiske tenkebrettet. Om det blir «skomaker bli ved din lest», eller om det blir tanker om andre ting har jeg ikke lyst å si noe om akkurat nå, sier Osmundsvåg.
Men selv om de er på vei over i en ny fase, er det likevel noe som står fast. Det er å gjøre en bra jobb og ha god trivsel.
– Vi skal fortsette å utvikle et selskap som er skikkelig og kjekt å jobbe i, som kjøper fisk på konkurransedyktige priser, og selger den til riktige kunder som vil jobbe ukentlig med oss, fastslår hun.