Snart siste tur for den 60 år gamle båtmotoren, men lyden av den forsvinner kanskje ikke

Nyheter
0

Mannskapet kommer til å savne lyden.

Den snart 40 år gamle brønnbåten har vært gjennom flere forbedringer, forlenget og blitt modernisert flere ganger siden den ble tatt i bruk som brønnbåt for første gang i 1984. Nede i maskinen høres fortsatt gromlyden av en Wichmanns motor. Nærmere bestemt nr. 4896 med sine 500 hester. Den er 20 år eldre enn båten. Nå er den inne i sin aller siste sesong, men du skal ikke se bort fra at Wichmann-lyden ikke forsvinner fra «Smøla Våg».

Historien skal ha det til at de som opprinnelig skulle levere motor gikk konkurs, og dermed satte båtbyggeren, Moen Verft på Kolvereid, inn den brukte motoren. Dermed kunne brønnbåten tas i bruk av Namsosrederiet Ramfjord Transport, med navnet «Hedda Gabler».

Maskinist Simen Rognskog har med sine fire år i rederiet Eines blitt godt kjent med nr. 4896.

– Med en så gammel motor blir det jo gjerne ett og annet å ta tak. Registeret har gått av, litt rusk i maskineriet og propellsystem har det jo vært. Men det fine med en slik motor er at det meste kan vi fikse selv, sier Rognskog til iLaks.

– Det blir jo trist å miste en så gammel motor. Lyden er noe helt for seg selv. Den er høy, men veldig fin. Det er nok det jeg blir å savne aller mest, smiler maskinist Rognskog. Men det kan hende den ikke blir borte for alltid.

Daglig leder i Eines, Jan Eirik Nordseth, forteller at de fått flere henvendelser om at lyden av den gamle Wichmann bør tas opp og spilles over kraftig høyttaler på taket av «Smøla Våg» i ettertid. Båten har jo hvert kjent for denne lyden i snart 40 år.

Maskinist Simen Rognskog. (Foto: Steve Hernes).

Dobler hestekreftene
Motoren går godt, men det begynner å bli vanskelig å få fatt i deler. Det må ringes land og strand rundt for å finne de rette slitedelene og forbruksmateriell. Nå er ny motor bestilt, nærmere bestemt en MAN med 990 hestekrefter.

Styrmann Karl Ove Eines forteller at de har gjort sitt for å prøve å forlenge levetiden til den gamle motoren, men det er ikke så lett.

– Vi fikk et prisoverslag fra Wärtsilä på hva det kom til å koste å sette den i stand. Det ble dessverre langt mer enn å få satt inn en helt ny. Så nå havner nok denne motoren på museum, sier Eines.

Når «Smøla Våg» settes på land mot slutten av året, blir det ikke bare ny motor. Hele drivlinjen skal byttes ut.

– Fremdriftssystemet vil få seg et kraftig løft. Det samme vil navigasjonssystemet, samt styrhuset i sin helhet. Det blir en god oppgradering. Da begynner båten å bli ship-shape. Det blir ikke billig, men vi tenker at om vi skal ha med «Smøla Våg» inn i fremtida, så er dette grep vi må ta nå, sier Karl Ove Eines.

At en båt og motor er gammel, kan absolutt ha sine fordeler, påpekte Jan Eirik Nordseth da de kjøpte den gamle skuta i 2019.

– For oss er det også snakk om et valg tatt på vegne av miljøet. For det første er gjenbruk et godt, miljømessig valg, og for det andre har denne båten alt vi trenger. I stedet for å kjøpe en større båt som store deler av tiden går med halv last, sikrer vi nå en båt som alltid går fullastet, sa Nordseth.

Wichmann modell AC-5. Bygget ved fabrikken på Rubbestadneset i 1963. (Foto: Steve Hernes).

Ordreboka fylles
Styrmann Eines antar hele oppgraderingen vil ta en måneds tid. Hvem som får oppdraget er ikke avgjort, men det er en håndfull anbud ute. Når vinteren kommer, regner de med å sette båten på land, og at jobben tar en drøy måned.

Sist uke var «Smøla Våg» i Bodø, der de fikk montert et helt nytt sorteringssystem for stamfisk.

Les også: Den første mobile sorteringsstasjonen for stamfisk i plast er montert på «Smøla Våg»

Smøla-rederiet Eines kjøpte båten av Øytank Shipping i november 2019. De døpte den da om fra «Hedda» til «Smøla Våg». I starten fraktet den mest fisk fra egne bedrifter, som Smøla Klekkeri og Nekton Havbruk. Senere har de spesialisert seg mer mot frakt og sortering av stamfisk, med Mowi som en av de største kundene.

Så langt i år har det gått mest i frakt av hvitfisk, forteller styrmann Karl Ove Eines.

– I vinter har vi gått mest sør for Stadt. Mye slaktetorsk for Ode (Gadus Group), men også en del kveite for Nordic Halibut. I fjor sommer var det mest stamfisk, som det kommer til å bli mest av fremover også. Nå skal vi i et par uker sortere stamfisk for Osland Havbruk og Bolaks, forteller han.

Ifølge daglig leder i Eines, Jan Eirik Nordseth, har det den siste tiden vært økende etterspørsel etter slike spesialoppdrag. Mye av ordreboka begynner å fylles, men det er fremdeles noen åpninger om noen har behov i 2023.

«Smøla Våg» på jobb for Nekton Settefisk lengst nord på Smøla. (Foto: Skindlo/Johansen).