Slik ruster Frøygruppen opp flåten sin for fremtiden

Nyheter
3530

For å møte morgendagens krav til brønnbåter og servicefartøy, har Frøygruppen et offensivt nybyggprogram på gang.

Verdens største brønnbåt, spesialisert notskiftefartøy, flere dieselelektrisk servicefartøy, nye dykkerfartøy, og kraftigere katamaraner for service og notvask er noe av det som er på vei fra Frøy.

Totalt har Frøygruppen, som er Norges største leverandør av servicetjenester til oppdrettsnæringen, åtte fartøy er i bestilling (se liste nederst i saken).

Fartøyene bygges for Frøy Rederi, Frøy Akvaressurs, Frøy Akvaservice og Frøy Vest. 

– Noen går rett i faste kontrakter med våre kunder, andre er oppgraderinger av vår flåte i spotmarkedet. Vi jobber kontinuerlig med fornying av flåten, og vurderer fortløpende salg av gammel tonnasje. Samtidig gjøres det investeringer i ny teknologi for å kunne levere mer bærekraftige og effektive tjenester i tråd med våre kunders krav, sier administrerende direktør Helge Gåsø i en pressemelding.

Disse åtte fartøyene er i bestilling (sortert etter leveringsdato):

«Frøysund» – Servicekatamaran – September 2019 – Type Sletta 15×10,5m – Sletta BNR177 – Aluminium

«Frøy Stadt». ILLUSTRASJON: Tomra Engineering

«Frøy Stadt» – Servicekatamaran – November 2019 – Type Coastcat 20W – Sletta BNR176 – Stål

«Frøy Stadt». ILLUSTRASJON: FrøygruppenIfølge Frøygruppen skal båten utrustes med det siste innen teknologi for avanserte service operasjoner, spesielt rettet mot havbruksnæringen. Fartøyet får blant annet stor løftekapasitet og mye dekksutstyr. For å tilfredsstille fremtidige miljøkrav blir det installert diesel elektrisk fremdriftssystem i kombinasjon med en betydelig batteripakke, som vil være den største batteripakken installert på større servicebåter til nå. Med en kapasitet på 170kWh, vil dette bidra til betydelig redusert utslipp av miljøgasser, lavere drivstofforbruk og bedre komfort», mener Frøy.

«Frøy Neptun» – Dykkerkatamaran – Januar 2020– Type Sletta 15×10,5m – Sletta BNR179 – Aluminium

«Frøy TBN1». ILLUSTRASJON: Frøygruppen

«Frøy TBN1» (får navn senere) – Hurtiggående dykkerfartøy – Januar 2020 – Type HB 1411 LDC- HB BNR 190 – Aluminium

Dette 14,5 meter hurtiggående dykker og ROV-fartøyet omtalte iLaks i forrige uke. Ifølge Frøy er fartøyet en videreutvikling av modellen HB 1411 LDC, og det legges vekt på en robust konstruksjon og praktiske løsninger for mannskapet.

«Frøy TBN2». ILLUSTRASJON: Frøygruppen

«Frøy TBN 2» (får navn senere) – Servicefartøy – Mars 2020 – Type MACHO 20 – Sletta BNR 180– Stål

Dette fartøyet blir på 19,9 x 10,6 meter. Skipet har grønn profil og utrustes med diesel-elektrisk løsning og batteripakke. Båten skal operere i spotmarkedet, og er rigget for å utføre alle mulige serviceoppgaver, men den er spisset for notskifte, ifølge Frøy.

«Frøy TBN3» (får navn senere) – Notvaskekatamaran – April 2020 – Type Ørnli 15*10m – Ørnli BNR 91 – Aluminium

«Frøy TBN3». ILLUSTRASJON: Frøygruppen

Stor katamaran optimalisert for notvasking, utrustet for fast tremanns besetning og dobbelt system for effektiv notvask. 

«Frøy TBN4 (får navn senere) – Servicekatamaran – Mai 2020– Type Sletta 16×10,5m – Sletta BNR181- Aluminium

«Gåsø TBN» (får navn senere) – Brønnbåt – Medio 2021 – Type Machoship 7500 – Sefine Yards – Stål 

iLaks omtalte, som første avis, dette prosjektet for over tre uker siden. Frøy skal bygge det som blir verdens største brønnbåt. Den nye brønnbåten til Frøy får plass til 7.500 kubikkmeter vann i tankene, fordelt på tre boksformede lasterom for problemfri skyveskott-bruk. Den er dermed hakket større enn det som er verdens største brønnbåt i dag, «Ronja Storm», som har plass til 7.450 kubikkmeter vann. Båten får videre en lengde på 83,2 meter, og en bredde på 30,9 meter.

Frøy skal bygge verdens største brønnbåt. ILLUSTRASJON: Møre Maritime

«Fartøyet er så stort at det kan ta om bord all fisk fra en stor-merd i en operasjon. Fartøyet er konstruert med en lengde som ikke er større enn dagens brønnbåter. Manøvrering rundt oppdrettsanleggene blir betydelig enklere enn fartøy med større lengde», skriver Frøy om den nye brønnbåten.

«Fiskeutstyrspakken er basert på lukket teknologi som oppfyller alle dagens og fremtidens krav til fiskevelferd når det gjelder sirkulasjon, oksygenering, filtrering, UV og RSW-nedkjøling. Varmt og forurenset sjøvann avsiles ved lasting. Alle lastetanker, rør og kanaler er utformet for effektiv og automatisert vasking og desinfisering. Fartøyet er utrustet for å møte fremtidens miljøkrav med dieselelektrisk hybrid, samt rensing av NOx, CO2 og ballastvann. Fartøyet er spesielt forberedt for forskjellige metoder anti-parasittbehandling, blant annet ferskvannsbehandling med egen ferskvannsproduksjon og store buffertanker», heter det videre.