Slik gikk det med brønnbåtkjempene i 2019

Nyheter
3715

14 rederier sopte inn en milliard kroner på driften.

Rostein har festet grepet som landets og dermed verdens største brønnbåtrederi. Omsetningen oversteg ifjor en milliard kroner for første gang.

Og både veksttakt og driftsmarginer holder seg fortsatt på nivåer som de fleste andre shippingsegmenter kan se langt etter.

Enkle sjeler
– Vi rundet av 2019 med rekordtall. Jeg mistenker at vi er det eneste brønnbåtrederiet som noensinne har passert en milliard i omsetning, og tror faktisk vi nok et år er størst på brønnbåt selv om dette er av lite betydning for enkle sjeler som oss. Vår lidenskap er bygging og drift av brønnbåter og tallene er egentlig bare et resultat av at det vi er opptatt av ser ut til å fungere godt, uttalte viseadministrerende direktør i Rostein, Glen Bradley, til iLaks da resultatet ble kjent.

Resultatmessig var det imidlertid rivalen Sølvtrans som gjorde det skarpest i 2019. Av hver omsatte hundrelapp tjente ålesundselskapet nesten 50 kroner på driften.

I retten
Slaktebåten «Norwegian Gannet» har fått mye spalteplass de siste tre årene. Resultatmessig lugget det imidlertid i fjor. Eierselskapet, Hav Line, vant forøvrig tidligere i år rettsaken mot staten i Bergen Tingrett.

Et annet rederi som er verdt å merke seg er Mowi-kontrollerte DESS Aquaculture Shipping. Selv om selskapet la frem et negativt driftsresultat i fjor, sørget netto finansinntekter for at bunnlinjen endte på 30,6 millioner euro, eller 333 millioner kroner. Selskapet har ikke utarbeidet konsernregnskap for fjoråret.

– Til informasjon så var DESS Aqua i 2019 i henhold til regnskapsloven fremdeles definert som et lite selskap, og vi var dermed ikke pålagt å utarbeide konsernregnskap for 2019. Fra og med 2020 faller vi inn under definisjonen av normalt foretak med plikt om å avlegge konsernregnskap, og derfor vil dette bli utarbeidet og offentliggjort når 2020-tallene skal avlegges, forklarer finansdirektør Anders Hall Jomaas til iLaks.

https://www.instagram.com/p/CE1euD9pXay/

Til salgs
Hovedeier og storkunde Mowi uttalte i forbindelse med fremleggelsen av sitt resultat for andre kvartal at selskapets 50 prosents eierpost i rederiet vurderes solgt.

Ifølge årsrapporten hadde DESS Aquaculture Shipping ved årsskiftet eiendeler til en bokført verdi på 150 millioner euro (1,6 milliarder kroner).

Samlet sett omsatte brønnbåtrederiene i iLaks’ utvalg for 3.864 millioner kroner ifjor. Det samlede driftsresultatet endte på 997 millioner kroner.

  NOK mill    
  Sales EBIT EBIT-margin
Rostein 1045,6 283,4 27,1 %
Sølvtrans Rederi 707,9 350,4 49,5 %
Norsk Fisketransport 440,3 63,5 14,4 %
Aquaship 381,5 57 14,9 %
Frøy Rederi 344,5 123,8 35,9 %
Intership 223,9 62,5 27,9 %
Oppdretternes Miljøservice 208,0 12,3 5,9 %
DESS Aquaculture Shipping 156,2 -9,1 Negativ
Brønnbåt Nord 104,0 51,3 49,3 %
Hav Line Gruppen 103,2 -38,2 Negativ
Nordlaks Transport 67,1 11 16,4 %
Godfisken 38,3 27,2 71,0 %
Napier 32,9 1,4 4,3 %
Sleneset Aquaservice 10,7 0,5 4,7 %