Verftet på Nordmøre har nok å henge fingrene i.
Nylig ble det rapportert om at Skarsvaag Boats hadde opplevd en bråstopp i fjor. Ikke langt unna, i Mjosundet i Aure kommune på Nordmøre, er det derimot hektisk. Sletta Verft har flere byggeprosjekter på gang. Daglig leder Kåre Egil Sletta kan fortelle om travle dager.
– Med det vi ikke har levert ennå, er det vel en seks-syv båter. Vi har ordrer til sommeren 2025, bekrefter han.
Les også: Dobbeltdåp for verdens første helektriske servicefartøy
Trege batterileveranser
Den daglige lederen har tid til en kort prat, like før verftet skal levere to hybridbåter i løpet fjorten dager. Riktignok er de på etterskudd med disse leveransene. Verftet har blitt ganske forsinket på grunn av at batteripakkene ikke kom som planlagt.
– Vi skal levere et par stykker nå. Du har det med batteri, vet du. Det har heftet oss mye. Vi har ventet halvårsvis på batteri, forteller Sletta til iLaks.
I tillegg til båtbygging har verftet god aktivitet på ettermarkedet. Det sikrer variasjon i oppgaver og leveranser.
– Vi har flytedokk, så vi har serviceoppdrag i tillegg, sier han.
De største skrogene fra Polen
I likhet med sine kolleger hos Vaagland Båtbyggeri bygger de noen skrog i utlandet. Men der kollegene hos Vaagland har satt grensen på 30 meter har Sletta Verft det halve.
– Vi bygger skrogene på de små i Norge, og de store bygger vi i Polen. Det er over og under 15 meter, forklarer han.
Som mange andre verft har også Sletta Verft fått kjenne på den svake kronen, uten at det har gjort at han har mistet nattesøvnen.
– Ja, valutaen har vært et stort problem. Men vi er rigget for slik som dette, sier Sletta.
Les også: – Båtene blir jo 20 prosent dyrere enn det de burde være