– Båtene blir jo 20 prosent dyrere enn det de burde være

Nyheter
0

Arbeidsbåtprodusenten Risnes Marine Craft kjenner at den svake kronen biter.

Båtbyggeren Risnes Marine Craft, som har sin base på verftet i Rosendal, har spesialisert seg på mindre lokalitetsbåter og servicefartøy under 24 meter. Nå har de passert bygg nummer 231. Forløperen Risnes Sønner startet med serieproduksjon av båter til oppdrettsnæringen og havnebåter i 1982.

Daglig leder Ronald Refvik Hellenes kan fortelle om en rolig markedsituasjon. For tiden har de ett bygg, den 18 meter lange arbeidsbåten «Bakkasund» (bygg nummer 228), under sluttføring.

– Vi har bygg nummer 228 under bygging. Men det er klart at vi føler at markedet er litt stille akkurat nå, sier han.

Alt i utlandet
Ifølge Hellenes har selskapet hatt varierende praksis for hvor de bygger skrog og hvor de utruster båtene. De minste lokalitetsbåtene har de utrustet i Rosendal. Denne gangen har de valgt å bygge hele fartøyet utenlands. Han medgir at det kan være noen praktiske utfordringer med det, men etter ti år og 42 båter går det greit.

– Nå gjør vi alt ferdig i Polen. Det er litt enklere å holde på hjemme enn å reise rundt om i Europa for å bygge. Men Polen er ikke så langt vekke, og det er en rekke norske aktører som bygger skrog her. Det er bare en og en halv time med flyreise, sier han til iLaks.

Men det er andre forhold som har vært en større kilde til bekymring enn flyturer til utlandet.

– Det er klart at den svake norske kronen ikke er noe særlig gunstig. Båtene blir jo 20 prosent dyrere enn det de burde være, bare på grunn av valuta, påpeker han og legger til:

– Sammenlignet med nivået i 2021 har nok kostnaden med å bygge en sånn båt steget 40-50 prosent.

Les også: – Hadde sjømatprisene vært i dass nå hadde det vært kritisk

Frem til sommeren
Per i dag har verftet sikret seg aktivitet et halvt år frem.

– Vi har nå nok frem til sommeren. I utgangspunktet har vi veldig korte horisonter med skipsbygging, sier Ronald Refvik Hellenes.

I rolige tider kunne en overbygget dokk gitt et nyttig supplement. Men det å investere i en ny dokk er kapitalkrevende. For en mindre aktør som Risnes er ikke dette første prioritet. Hellenes har riktignok fått med seg satsingen til Larsnes Mek. Verksted.

– Tradisjonelt sett har de som har dokk større muligheter til å få tak i serviceoppdrag og ombygginger. Så det er en god satsing de har gjort der, sier han.

Les også: – Akkurat nå er det bra kjør

Etter fire år med overskudd pådro verftet seg et underskudd på 10,2 millioner kroner i 2022. Det er fortsatt litt tidlig for at 2023-regnskapene er tilgjengelige. Risnes Marine Craft er en del av Marine-gruppen og er et datterselskap av Kapsel, som eies av den Laksevåg-baserte marinbiologen Tore Håkon Riple.