Laksebransjens sterkeste merkevare flytter fra Bømlo til Frøya.
Like før jul ble det kjent at Bremnes Seashore stoppet produksjonen av den landskjente merkevaren Salma. Bremnes Seashore hadde da, sammen med forretningspartner Tine Meierier, skapt noe så sjeldent som en sterk merkevare for norsk sjømat. Primært i hjemmemarkedet, men det har definitivt ikke skortet på etterspørsel fra utlandet.
Skinn- og beinfri loin, serveringsklar for sushi og sashimi, av ypperlig kvalitet. Pakket inn i en delikat designemballasje, og bydd frem i dagligvarebutikker over hele landet. En vinner hos forbrukerne. På linje med det beste i utlandet.
Men Bømlo-oppdretteren maktet ikke å tjene penger på kvalitetsproduktet. Høye produksjons- og råvarekostnader, samt økt skattebyrde, som igjen dempet investeringsiveren, ble av selskapet fremhevet som de største utfordringene. Bremnes valgte å kaste kortene.

Nytt liv
Like etter lunsj tirsdag kom meldingen om at merkevaren Salma er solgt. Nå skal det blåses nytt liv i satsingen.
Og når kjøperens navn ble kjent, kunne alle de som ukentlig har puttet Salma-loins i handlekurvene neppe ha funnet en bedre aktør til å videreføre aktiviteten.
Leknes-konsernet Insula omsetter for syv milliarder kroner, fordelt på ti fabrikker i Norge, Danmark og Sverige. De bygger merkevarer, og mest kjent for Lofoten og Salma-konkurrenten Frøya. Insula vil konsentrere seg om salg og utvikling av Salma-brandet.
Selskapet som heretter skal produsere fisken og skjære fileter og loins for Salma er børslokomotivet SalMar, landets mest effektive filetprodusent.

I likhet med Insula er SalMar kontrollert av Gustav Witzøe. Og ved kjøpet av Salma går Witzøe tilbake til røttene.
Suksessformel
Witzøe kjøpte nemlig et konkursbo, med en laksekonsesjon og et slakteri med filetlinje på Nordskaget på Frøya i 1991. Han begynte straks å bygge kostandseffektiv prosessindustri. Å optimalisere, fjerne flaskehalser og jakte effektiviseringsgevinster innen produksjon og logistikk, på land og sjø. Kostnadsbesparelsene finansierte kjøp av mer volum, i form av laksekonsesjoner. Disse pilarene har vært helt grunnleggende i Witzøes suksessformel. Himmelferden til SalMar har knapt sidestykke i moderne norsk industrihistorie.
Salma-merkevaren er rikskjent. Blant dem som ikke følger laksemarkedet daglig har det lenge vært en utbredt misforståelse at Salma har vært eid av SalMar. Nå er det problemet ryddet av veien.
Kompromissløst kostnadsfokus parret med skala og stordrift har stått sentralt i strategien til Witzøe. Han har aldri tatt mål av seg til å være en nisjeprodusent med høye driftskostnader og salg i markedets øvre sjikt. Derfor er det grunn til å tro at duoen Insula og SalMar vil vokse internasjonalt med den nye merkevaren i beltet.
Salma er allerede velkjent utenfor landets grenser. Men Bremnes Seashore har ikke hatt kapasitet eller ønske om å forfølge disse mulighetene. Akkurat dette er garantert noe som strategene i SalMar og Kverva nå kan diskutere i styrerommet på Nordskaget.
Uansett, når familien Svendsen og Bremnes Seashore først valgte å selge Salma-merkevaren, kunne denne ikke funnet et bedre hjem.
Og det nye hjemmet ligger på Frøya.
