Vlantana Norge-saken ruller videre.
Rett før jul i fjor ble det i en revisjonsrapport avdekket graverende forhold knyttet til lønns- og arbeidsforholdene hos Vlantana Norge. Som en følge av dette, terminerte Schenker, ASKO, PostNord og etter hvert også Mowi sine kontrakter med transportselskapet.
I april slo Vlantana Norge seg konkurs, og advokat Erling Opdal ble oppnevnt som bostyrer. I innberetningen til tingretten, som iLaks har fått tilgang på, står det at det litauiske hovedselskapet krever 37,9 millioner fra Vlantana Norges konkursbo. Dette på bakgrunn av at Vlantana Norge skal ha kjøpt transporttjenester fra hovedselskapet.
«Boet har etterspurt mer informasjon samt dokumentasjon tilknyttet disse tjenestene, men har så langt ikke mottatt svar fra selskapet tilknyttet disse forholdene», står det i innberetningen.
Til Lastebil.no sier Opdal at det er hyret inn en revisor for å se på finansielle uregelmessigheter i Vlantana, samtidig som de ser på samarbeid med blant annet politiet i saken.
– Det vil være mange forhold som bør følges opp her. Vi planlegger å reise til Litauen så fort koronasituasjonen tillater det, sier han.
I innberetningen går det også fram at ledelsen i Vlantana Norge har informert bostyrer om at selskapet har til gode til sammen 8,8 millioner kroner hos debitorer, inkludert 1,2 millioner kroner hos Mowi. PostNord alene skylder over sju millioner kroner, ifølge innberetningen.
«Boet har igangsatt inndrivelse av de utestående kravene. Det er foreløpig ikke avklart hvor mye av det utestående beløp det vil være mulig å inndrive. Boet har blant annet fått opplyst at PostNord AS hevder å ha et motkrav på kr. 4 438 339,97», skriver bostyrer.
iLaks har bedt Mowi om en kommentar til saken.
– Vi ønsker ikke å kommentere forhold relatert til denne saken nå, skriver kommunikasjonsdirektør Ola Helge Hjetland i Mowi i en e-post.