Mowi følger i fotsporene til Schenker, ASKO og PostNord, og dropper Vlantana Norge som transportør.
Onsdag møttes Mowi og Vlantana Norge for å diskutere veien videre etter at det ble avdekket store og grove mangler hos transportøren i en revisjonsrapport bestilt av oppdretteren.
Nå avslører Mowi overfor iLaks at de avslutter samarbeidet med Vlantana Norge.
– Vi er fremdeles i dialog med Vlantana etter møtet på onsdag, men det er klart at avtalene med Vlantana Norge blir terminert, skriver kommunikasjonsdirektør Ola Helge Hjetland i en SMS til iLaks torsdag ettermiddag.
På spørsmål om hva dialogen går ut på, gjentar Hjetland budskapet.
– Avtalen med Vlantana Norge blir terminert.
Mowi gjør dermed det samme som Schenker, ASKO og PostNord, som tidligere har avsluttet sine kontrakter med Vlantana Norge. Dette fordi det har blitt avdekket avdekket graverende forhold knyttet til lønns- og arbeidsforhold blant sjåførene hos Vlantana Norge.
I en rapport fra Arbeidstilsynet ble det påvist brudd på åtte forskjellige lover og forskrifter knyttet til arbeidstid og lønn hos Vlantana Norge. Tilsynet mener blant annet at det har vært drevet systematisk underbetaling av sjåfører. Ledelsen i Vlantana Norge innrømmet feil under en pressekonferanse i november, men hevdet at underbetalingen ikke hadde vært systematisk og bevisst.
Onsdag hevdet Lastebil.no at løyveseksjonen til Statens vegvesen har varslet tilbakekalling av samtlige av Vlantana Norges løyver fra 6. januar. Dette betyr at selskapet ikke kan drive godstransport etter denne datoen. I et tilsvar til nettstedet benektet styreleder Vladas Stoncius Junior dette.