Sjøveien kan spare lakseeksportørene tid, penger og utslipp

Nyheter
0

Laksen må raskt ut i markedet, men transportalternativene er få. Nå utfordrer Keelspot sjømatnæringen til å ta i bruk sjøveien på en enklere og mer kostnadseffektiv måte.

Hver uke går tusenvis av trailere fylt med laks sørover til Europa. Veinettet er presset til det ytterste, kostnadene øker, og klimakravene blir strengere. Likevel forblir sjøtransport et vanskelig valg for mange i bransjen. Å finne riktige fartøy, ruter og betingelser krever tid, nettverk og erfaring – noe mange lakseeksportører ikke har.

Keelspot, ledet av gründer Svein Arild Vatsø, har utviklet en plattform som gjør det like enkelt å finne tilgjengelige fraktmuligheter til sjøs som å bestille en flybillett. Nå utfordrer de sjømatnæringen til å teste løsningen.

– I dag er det for mye manuelt arbeid for å finne tilgjengelig frakt til sjøs. Det krever ofte telefoner og e-poster til faste kontakter, og mange velger lastebil fordi det virker enklere. Men med Keelspot får lakseeksportører og speditører umiddelbar tilgang til sanntidskapasitet på sjøtransport, sier Vatsø til iLaks.

Med på laget er Jon Runar Heggelund, en logistikkekspert fra Ålesund med en mastergrad i logistikk fra Høgskolen i Molde, som har jobbet tett med næringen for å forstå utfordringene knyttet til laksetransport.

Laksesektoren trenger smartere logistikk
Ifølge en rapport fra DNV kan klimagassutslippene reduseres med opptil 80 prosent ved å flytte mer av transporten fra vei til sjø. Samtidig vet vi at eksportører ønsker fleksibilitet, forutsigbarhet og hastighet – tre faktorer som hittil har holdt sjøtransport tilbake.

– Vi ser at mange i sjømatnæringen ønsker å bruke sjøveien, men opplever at systemet ikke er tilrettelagt. Vårt mål er ikke å tvinge noen til å velge sjøtransport – men å gjøre det til et reelt, konkurransedyktig alternativ, forklarer Heggelund.

Keelspot har allerede over 400 registrerte selskaper, inkludert noen av de største rederiene og speditørene i Europa. Flere vareeiere har allerede spart opptil 30 prosent på transportkostnadene ved å flytte last fra vei til sjø, og plattformen gir eksportører muligheten til å få tilbud fra flere aktører samtidig.

– Det kjekkeste vi vet er å utkonkurrere lastebiltransport, både på pris og effektivitet. Hvis sjøveien er det beste alternativet, bør det være enkelt å velge, sier Vatsø.

Lakseeksportører inviteres til å teste løsningen
Keelspot har globale ambisjoner, men starter der de kjenner markedet best. Nå utfordrer de eksportører, transportører og speditører i sjømatnæringen til å teste plattformen – helt uten forpliktelser.

– Vi vet at lakseeksport krever stram logistikk, men også at mulighetene til sjøs er bedre enn mange tror. Nå vil vi vise at sjøveien kan være en gamechanger for næringen, avslutter Vatsø.

Fra venstre: Jahn Petter Evjen (Keelspot), Svein Arild Vatsø, Bart Hanter (Rehnus – Global Speditør) og Robbert Van Rooijen (Keelspot). Foto: Jon Runar Heggelund