Siden i fjor sommer har Cargill eksportert fiskefôr til Russland for 865 millioner kroner

Nyheter
0

Fôreksporten fortsetter med uforminsket styrke. Godt betalt er den også.

De kastet trossene klokken 0305, natt til torsdag. I ly av polarmørket smøg «Silver Bird» seg ut fra Cargills fôrfabrikk innerst i Balsfjorden. Destinasjonen er Murmansk. Seilasen vil etter planen ta temmelig nøyaktig to døgn.

I buken på den 93 meter lange fraktebåten ligger det stablet «big bags» med fôrpellets. Fullt lastet tar «Silver Bird» 3.625 bruttotonn.

Den er lastet med gull.

Kontroversiell
Fôret er øremerket russiske lakseoppdrettere, som har merdene sine i fjorder på vestlige Kola. De er fullstendig avhengige av fôrleveranser fra Norge for å opprettholde sjøproduksjonen – og forsyne det russiske hjemmemarkedet med fersk laks.

Norsk laks har vært underlagt et importforbud til Russland siden august 2014.

Kart: MarineTraffic

Fôreksporten er kontroversiell og omstridt. Russlands angrepskrig raser på sin 13. måned i Ukraina. Tapstallene fra kjøttkvernen Bakhmut stiger hver dag.

Fiskefôr er imidlertid ikke på sanksjonslisten over ulovlige eksportvarer til Russland. Dette er primært et moralsk spørsmål.

Etter at Skretting og BioMar trakk seg ut fra pomorhandelen, i fjor sommer, fortsetter Cargill fôrleveransene med uforminsket styrke.

De har markedet alene.

Kilde: SSB

Prispremie
Ifølge Statistisk Sentralbyrå (SSB) har Norge eksportert 41.561 tonn fiskefôr til Russland siden juli i fjor og til og med februar i år. Eksportverdien er 865,3 millioner kroner. Dette er big business.

Godt betalt er det også. Fra og med oktober har fôret til Russland hatt en eksportpris på nær 22 kroner kiloet – til sammenligning bortimot tre kroner høyere enn salgsprisene BioMar oppnådde i fjerde kvartal i 2022.

Les også: Fôrprisen til ny toppnotering: Det har aldri vært dyrere å fôre opp laks

Når produksjonskostnadene for fôret er det samme som annet standard Cargill-fôr, sier det seg selv at dette er høymargin-forretning. Russiske oppdrettere er svært godt betalende kunder.

– Dette har vi ikke noen kommentar til, sier Kjartan Mæstad, kommunikasjonssjef i Cargill, til iLaks.

Saken er oppdatert med kommentar fra Cargill.

Kilde: SSB