Sender «Norwegian Gannet» til Nord-Norge for å hjelpe algerammede oppdrettere

Nyheter
1898

Slaktebåten «Norwegian Gannet» blir satt inn for å redde verdier fra algeeksplosjonen. Skipet er unikt egnet for å raskt tømme merder som rammes.

Oppblomstring av dødelige alger av Chrysochromulina-slekten har skapt store problemer for oppdrettere i Troms og Nordland. Laks for flere hundre millioner kroner har blitt kvalt av algene.

– Dette er en fryktelig vond sak og en tragedie for alle dem som rammes. Her må hele næringen stå sammen og bidra med det de kan. Vi håper og at tror “Norwegian Gannet” kan gjøre en virkelig forskjell, sier sjef i eierselskapet Hav Line, Carl-Erik Arnesen.

Hav Line har investert milliardbeløp i slaktebåten Norwegian Gannet, som med en ny og innovativ metode henter fisken rett fra merdene og tar den direkte videre til markedet. Metoden halverer først og fremst CO2-utslipp og fjerner 150 trailere fra norske veier i uken, men er forhåpentligvis også unikt skikket til å raskt får laks ut av rammede merder i den dramatiske situasjonen i Nord-Norge.

–  Laksen har ingen steder å rømme. Når algene blomstrer opp går det fort, og med tradisjonelle metoder er det en tidkrevende prosess. Båten slakter nå 60 tonn i timen på merdkanten. «Norwegian Gannet» kan komme seg raskt dit oppdretterne ser algene komme, og få fisken ut på noen få timer. Håpet er at vi kan redde verdiene og få fisken til markedet i tide, sier Arnesen.

«Norwegian Gannet» er allerede på vei nordover. Planene er enda ikke helt klare, men skipet vil legges i beredskap og vente på oppkalling fra oppdrettere som trenger hjelp. Det forventes at algene vil spre seg videre tirsdag. Ifølge prognosene kan de nå så langt vest som til Årsteinen.

Norwegian Gannet opplever stor entusiasme i Danmark, der det har vært nominert til innovasjonspriser. Skipet var opprinnelig på vei til Hirtshals, der verdens mest moderne pakkeri skal åpnes torsdag formiddag, med blant annet representanter for den danske regjeringen. Nå er planene endret og åpningene må klare seg med en modell av båten i stedet.

– Vi skulle gjerne hatt skipet vårt i Hirtshals på åpningsdagen, men vi prioriterer nå i stedet å gjøre oss tilgjengelig for oppdrettere i Troms og Nordland, avslutter Arnesen.