Pristoppen i år var ekstrem. Det har også prisfallet vært

Kommentarer
0

Nå nærmer lakseprisen seg oppdretternes selvkost.

– Vi oppnådde en operasjonell EBIT på 48 kroner og en farming cost på 46 kroner, uttalte Grieg Seafoods konsernsjef Andreas Kvame om selskapets virksomhet i Rogaland i andre kvartal. Anledningen var det årvisse arrangementet Vestland på børs, på Scandic Flesland Hotel, i forrige uke.

Kommentar: Aslak Berge

– Vi kan leve veldig godt med at EBIT’en er høyere enn produksjonskostnadene, men det går nok en stund til vi ser det igjen, sa Kvame.

Andre kvartal i 2022 var et eventyr. Men Kvame tar neppe munnen for full når han spår at det går en stund til dette gjentas.

Spektakulært
For lakseprisen har falt tungt siden toppnoteringene i månedsskiftet april/mai. Som iLaks rapporterte fredag, har lakseprisen falt med hele 70 kroner, eller 59 prosent, på fire måneder.

For å sette det i perspektiv; prisfallet er større enn gjennomsnittsprisen har vært hvert bidige år siden 1986.

Hvis pristoppen på forsommeren var ekstrem, er prisfallet like så.

Selvkost
For på fire kjappe måneder nærmer oppdretterne seg med raske skritt break-even. Det er nemlig ikke bare inntektsiden som har vært preget av inflasjon. Det har også kostnadene.

Grieg Seafood er ikke alene om å produsere laks til 48 kroner kiloet. Mange aktører ser også 5-tallet når fisken er slaktet og pakket.

En viktig årsak er kostnadsinflasjon for fiskefôr. Prishopp for råstoffet har blåst opp fôrprisen til over 15 kroner kiloet. Det er kostbart å sløse med fôret.

Økte utgifter for diesel og strøm bidrar også negativt. I tillegg er rentene på full fart oppover.

Da er det ikke mye å gå på med en laksepris midt på 50-tallet og sesongmessige utsikter til fortsatt prissvekkelse et godt stykke ut på høsten.

Studerer en prisgrafene for de siste seks år, vil en se at dagens laksepris er tilbake i folden sammen med de andre årene i perioden.

Noen fest er det ikke.

Spoteksponering
Stikkordet for lønnsomhetsvinnerne i andre kvartal var spoteksponering. Lavest mulig kontraktsdekning. Vinnerne var Grieg Seafood og Mowis divisjoner i Canada og Færøyene.

Selskaper som Lerøy, og til en viss grad SalMar og Bakkafrost, leverte ikke på det nivået analytikerne hadde forventet, ikke minst siden de hadde høy kontraktsdekning.

Men så er det jo slik at en ikke kan basere seg på 100 prosent spoteksponering dersom en betjener kunder som Carrefour, Costco, Deutsche See, Labeyrie og Walmart. De har et industrielt perspektiv og tenker og planlegger langt fremover.

Utover høsten kan det tvert i mot vise seg at lønnsomhetsvinnerne blir dem som nettopp har gått for lange fastpriskontrakter. Ved ytterligere prisfall er ikke 100 prosent spoteksponering noen vinneroppskrift.