Prissensitive polske foredlere senker laksekjøpene med 30 prosent

Nyheter
0

Redusert risikoapetitt og dempet etterspørsel fra lavpriskjedene.

Polen er kjent for sine massive foredlingsfabrikker. Høye volum og lave kostnader. Selskaper som Suempol, Milarex, Limito og Mowi Poland (tidligere Morpol) kjøper laks en gros for foredling og videresalg til en lang rekke land på flere kontinenter.

Nabolandet Tyskland er muligens den største kjøperen, et marked dominert av «hard discount kjedene» Aldi og Lidl. De er ikke kjent for å betale for mye for laksen.

Prisbevisste
– Norsk markedsandel er høy, 88 prosent, dagligvarekjedene står for 70 prosent, hvor halvparten går via lavpriskjedene, uttalte fiskeriutsending til Tyskland, Kristin Pettersen, i et seminar i regi av Norges sjømatråd i Bergen i forrige uke.

Kristin Pettersen er fiskeriutsending i Tyskland. Foto: Trine Horne

– Det er fremdeles mulig å vokse, men vi vet at tyskerne er prisbevisste. Jeg tror vi går inn i en vanskelig periode, og vi ser at kjedene har allerede sluttet å promotere produktene, sa hun videre.

Strupes
Pettersen bekreftet at import til Polen strupes når lakseprisen stiger kraftig, som den har gjort i vår.

Dette viser seg da også i eksporttallene. Polakkene har importert 37.310 tonn norsk fersk laks per uke 17. Til sammenlinging kjøpte Polen 53.430 tonn laks på samme tid ifjor. Fallet er på hele 30,2 prosent – for Norges største laksekjøper.

– Er det nå et varig skift i laksemarkedet? spurte Milarex-sjef Thomas Farstad under et seminar i regi av DNB i Barcelona for to uker siden.

Thomas Farstad, Milarex. Foto: Aslak Berge

Ustabil
– Vi ser en ny verdensorden, en ustabil politisk arena og råvareinflasjon. Det å kunne sikre forsyningslinjer vil bli viktigere. Stigende renter vil svekke forbruket, og gi redusert risikoapetitt hos foredlerne som selvsagt er i en skvis med dagens råvarepriser, sa Farstad videre.

Den reduserte risikoapetitt speiler seg utvilsomt i Polens lakseimport nå.