Denne gangen fikk sjåføren et gebyr på 12.000 kroner.
Mattilsynet gjennomførte i fjor kampanje der de fulgte opp produsenter og eksportører, og undersøkte hvordan de håndterte laks og ørret med sår, misdannelser og kvalitetsfeil. Såkalt produksjonsfisk. Slik fisk skal feilrettes før den kan eksportes. I vinter har det tidvis vært stor andel produksjonsfisk i markedet, som har konkurrert med superior fisk.
Mattilsynet har i år trappet opp innsatsen sin for å kontrollere at eksportregelverket overholdes. En som har merket dette er eksportøren Tromsø Seafood. I mars og april i år ble to vogntog med produksjonsfisk, som de eide, stoppet med doble fraktbrev.
Nå er en ny lastebil blitt stoppet.
Mange involverte
Den 22. mai stoppet Statens vegvesen en trailer fra det polske transportselskapet Elltrans på Åndalsnes. Bilen kom med fisk fra slakteriet til Pure Norwegian Seafood på Averøy. Fisken var opprinnelig fra AquaGen. Da sjåføren ble stoppet la han frem to sett med fraktbrev.
I det ene settet fremgikk det at Kristiansand-eksportøren Norwegian Seafood skulle ha levert 19 tonn produksjonsfisk av ulike størrelser til en uspesifisert adresse på Stranda. På det andre fraktbrevet, som hadde Elltrans-logo, var det kun spesifisert «Fish», og adressen var kort og godt Oslo. Vegvesenet var ikke fornøyd med det de fikk fremlagt, og ga sjåføren et gebyr på 12.000 kroner.
«Fører er ilagt 12.000,- i grunnet manglende utfylt fraktbrev. Det fremgår ikke hvor han skal levere annet enn Oslo», meldte vegvesenet til Mattilsynet.
Les også: «Prodfisk»-transportør reagerer på påstander om forfalskning av fraktbrev: – Det er ikke sant
Sendt til Abelvær
Mattilsynet undersøkte saken videre. De avdekket at den faktiske kjøperen var Tromsø Seafood, som hadde plassert ordren 16. mai. Den 23. mai informerte Norwegian Seafood Mattilsynet om at de hadde «fått beskjed fra vår kunde, Tromsø Seafood, at fisken er levert på TL-11 Abelvær Filetfabrikk og blir videreforedlet der».
Kristiansand-selskapet Norwegian Seafood har nederlandske Visscher Seafood som hovedeiere. Administrerende direktør Stian Martinsen ønsker ikke å si så mye om det som har skjedd.
– Vi har omsatt denne laksen i henhold til gjeldende regelverk med forbehold om feilretting i Norge, og er i dialog med Mattilsynet på dette. Utover det har vi ingen kommentar, uttaler han til iLaks.
Dårlig jobb fra pakkeriet
Daglig leder Knut Harald Kristiansen i Tromsø Seafood er ikke begeistret når han blir kontaktet om det som har skjedd.
– Igjen lager dere en sak i deres avis av noe som ikke er en sak. Vi kjøpte FCA pakkeri fra Norwegian Salmon. Vi bruker en fraktmegler, og er ikke i direkte kontakt med transportøren, som er Elltrans, skriver han i en e-post.
Kristiansen mener at det hele er et resultat av at pakkeriene ikke gjør jobben sin. Dette har rammet det polske transportselskapet.
– Vi fikk klage fra fraktmegler på at pakkeriene ikke fyller ut fraktbrevene korrekt. Dette gjelder flere pakkerier. De (Elltrans) har fått bøter på flere transporter i det siste, sier de, siden fraktbrevene ikke er riktig utfylt fra pakkeriene. Disse gjelder ikke oss, men andre de transporterer for, hevder han.
Ny kjøper
Kristiansen, som har sin base i Polen, benekter at Tromsø Seafood har avtale om å betale sjåførene som får gebyrer for mangelfulle papirer.
– Vi betaler ikke for bøtene sjåførene får, da det er sjåførens plikt å få avsender til å signere som avsender, sier han.
Han legger til:
– Sjåføren har fått korrekt fraktbrev fra vår megler som viser hvor han skal. Pakkeri har også utstedt fraktbrev, som vi ikke kjenner til, hvor det står Stranda. Det kan jeg ikke svare for. Fisken er levert, og produsert i Norge, som Mattilsynet har fått bekreftelser på. Så for alle er saken avsluttet.
iLaks har vært i kontakt med Mattilsynet om saken. De ønsker ikke å uttale seg, men henviser til den dokumentasjonen som er offentlig tilgjengelig. Den viser at Rørvik-eksportøren Havørn nå har kjøpt det aktuelle partiet med produksjonsfisk. Havørn er største aksjonær i Abelvær Filetfabrikk.
Det er sendt en henvendelse til Elltrans om gebyret som sjåføren fikk.