Norske brønnbåtrivaler spiller høyt i Chile

Nyheter
2561

Kjemper om makt og penger i verdens nest største fraktmarked.

De har vært erkerivaler og knivet om brønnbåthegemoniet i hele sin yrkeskarriere. Odd Einar Sandøy og Roger Halsebakk er oppvokst på to forblåste holmer, langt ute i havgapet i samme fylke. Halsebakk er vokst opp på Sandsøya, like ved Stad, og Sandøy på Harøya, nord for Brattvåg.

Nå driver de verdens to største brønnbåtselskaper, Rostein og Sølvtrans. I tøff konkurranse.

Eierskap
Tidligere denne måneden møttes representanter for de to rivalene til rettslig dyst i Chile, knyttet til hvor mye Sølvtrans eier i datterselskapet Sølvtrans Chile. 48 prosent av aksjene, er det offisielle eierskapet, ifølge Sølvtrans egen hjemmside.

Dette er «ren fiksjon» ifølge den chilenske brønnbåtkonkurrenten Naviera Orcas advokat Enrique Alcalde. Santiagoadvokaten mener Sølvtrans eier 99 prosent av datterselskapet, og viser til at det ikke er anledning for utenlandske eiere å kontrollere kabotasjetjenester i Chile.

Ifølge Alcalde er «Sølvtrans AS og Víctor Vargas Vega (dets chilenske partner) dømt til å betale Naviera Orca totalt 4.638.475 dollar (43,7 millioner kroner) for skader forårsaket av deres oppkonstruerte handlinger.»

Men hvem eier Naviera Orca?

Odd Einar Sandøy eier privat, ikke via Rostein, en god del av aksjene i det chilenske rederiet. Det bekrefter Glen Bradley, Sandøys høyre hånd og viseadministrerende direktør i Rostein.

Private forhold
– Først presiserer jeg at dette ikke er et anliggende for Rofisk AS eller Rostein AS som er 100 prosent eiet av Odd Einar. For øvrig er det, uten sidestykke, disse selskapene som er de selskapene som han er fullt ut engasjert i og kan svare for. Men jeg har undersøkt faktum som du etterspør rundt Odd Einars private forhold. Odd Einar eier 22 prosent i Naviera Orca og har en plass i selskapets styre, skriver Bradley i en epost til iLaks.

Naviera Orcas brønnbåter, tidligere eid av Rostein, er da også fortsatt malt i Rosteins lettgjenkjennelige sterke blåfarge.

Rosteins Glen Bradley, Odd Einar Sandøy og Jarle Gunnarstein.

Sølvtrans-sjef Roger Halsebakk er ikke spesielt snakkesalig i forbindelse med denne saken.

Pågår
– Vi har ingenting å tilføye på dette. Det er flere rettsaker som pågår, og ingen avgjørelse er tatt, sier han.

– Nå eier Sandøy 22 prosent av Naviera Orca. Er dette en del av et sjakkspill mellom dere?

– Det har jeg heller ingen kommentar til – hvilken hensikt de har med dette, sier Halsebakk til iLaks.

Roger Halsebakk, administrerende direktør i Sølvtrans. FOTO: Aslak Berge.

Bygger nytt
Utrangerte norske brønnbåter sendes hyppig til Chile. Logikken er ikke helt ulik den en eksempelvis ser innen internasjonal fergedrift, hvor gamle nordsjøferger sendes til andre verdensdeler etter endt tjeneste.

Befraktningskontraktene i Norge, med norske oppdrettselskaper, dekkes opp av nybygde og teknologisk mer avanserte fartøyer. Ved brønnbåtverftet Aas Mek. Verksted, på Vestnes utenfor Molde, er ordrebøkene smekkfulle. Verftet skal levere syv nybygg, med en kontraktsverdi på 2,2 milliarder kroner, de neste to årene.

«Orca Chono» er en tidligere Rostein-båt som nå eies av Naviera Orca. Foto: Naviera Orca

Kontrakt
Men Halsebakk og Sandøy er ikke de eneste nordmennene som er engasjert i brønnbåtfarten i Chile. Det er også en tredje storspiller. Også denne fra Møre og Romsdal.

Kristiansundrederiet Aquaship har en flåte på 12 brønnbåter, i tillegg til en rekke fôrbåter, slaktebåter og servicebåter. En av disse brønnbåtene er «Grip Patagonia», som seiler på kontrakt i Chile. «Grip Patagonia», bygget i 2001, gikk tidligere på kontrakt med Grieg Seafood Finnmark, den gang under navnet «Christine».

Det har ikke lyktes iLaks å få en kommentar til denne saken, om hvordan Chile-virksomheten til rederiet er organisert, fra Sverre Kristian Taknes, konsernsjef i Aquaship.

«Grip Patagona», tidligere «Christina», seiler nå for Aquaship i Chile. Foto: Krister Andree Bergstad