Fortsetter lukrativ grensehandel.
Den går med 10,6 knops fart. «Tromsø Anchorage» er destinasjonen brønnbåten har ført opp i satelittsystemet AIS. Den vil ikke tilkjennegi det faktum at den er på vei mot ubåtfjorden Ura Guba på Kolahalvøya. Lastet med smolt. Mandag morgen krysser «Ro Fortune» Varangerfjorden, og går inn i russisk farvann.
Etter det iLaks kjenner til, har kunden Russian Aquacultures veterinær Maria Khayanen tidligere flydd inn til Bergen, via Istanbul, for å godkjenne lasten før avgang. Smoltforsyningene fra Norge er helt avgjørende for å holde hjulene i gang for russiske lakseoppdrettere.
Les også: Vorobyov om Russlands forsvarsminister Shoigu: «Politisk gudfar»
Flere i samme ærend
På samme vis som fôrleverandørene Cargill og Skretting fortsetter brønnbåtrederiet Rostein med å betjene sine russiske kunder – tilsynelatende uanfektet av angrepskrigen i Ukraina og det faktum at de russiske oppdrettsanleggene ligger i fjorder kontrollert av Nordflåten.
Les også: Nå setter fôrbåten «Aleksander Gusev» kursen fra Cargill Bergneset til ubåtfjorden på Kola
Men den 82 meter lange «Ro Fortune» er ikke den eneste Rostein-båten på vei til Russland denne uken.
Etter å ha lastet smolt, i øsregn, stakk den knallblå «Ro Venture» ut fra Nesfossen Smolt ved Lurefjorden, like nord for Bergen. Den hadde den en lang seilas foran seg. I løpet av helgen har «Ro Venture» gjort unna store deler av norskekysten, på vei mot Russland.
Best betalte
Ifølge Marine Traffic seiler fartøyet i skrivende stund langs Arnøya i Nord-Troms. Kursen er satt mot øst. Også her er AIS-destinasjonen slått av.
– Normalt går turene i midten av mai til begynnelsen av juli. Det har vært de best betalte oppdragene, sier en person med inngående kjennskap til smolttrafikken til iLaks.
Les også: Milarex med bekymringsmelding til norske oppdrettere som handler fôr hos Russland-leverandører
iLaks har gjentatte ganger den siste uken kontaktet rederiledelsen i Rostein for kommentar til årets smoltfrakt til Russland. Henvendelsene har ikke blitt returnert.
Mens hovedkonkurrenten Sølvtrans, av etiske årsaker, allerede har sagt i fra seg oppdrag til Russland, velger Rostein å gå videre med de lukrative kontraktene.