Mediekrise setter leseren i fokus

Kommentarer
737

Ordene tilhører William Torsell, tidligere redaktør i avisen Global & Mail, og er et svar til alle de redaktørene som tror at fremtiden tilhører dem som tar betalt for sine nyheter.

«We were bidding for the time of very busy readers, and the price of their time was rising. It was our job to increase the value of our content so these readers would pay more, and spend more time with us — despite their time-poverty», fortsetter Torsell.

Les også: Leservaner i endring i fiskeavisene

Revolusjon
Mediebransjen er rammet av en krise. Inntektsiden er preget av en enorm konkurranse, en revolusjon, drevet av digitalisering og informasjonssjokket fra sosiale medier. Samtidig er kostnadsiden høy, inflatert av infrastruktur og organisasjoner rigget for inntjening fra en svunnen tid.

I en dokumentarfilm om avisen Ekstra Bladets fall fremgår det at det er svært få aviser globalt som har lyktes med å ta betalt for sitt innhold. Den danske tabloidens opplag på hverdager var i 2000 på 130.000. Papiravisens opplag er idag 38.500 eksemplarer. På nettet har avisen 26.000 betalende abonnenter. Det er ikke nok til å finansiere den fremtidige driften av avisen.

Et annet element som kommer frem i dokumentaren er at de sakene folk faktisk betaler for å lese er stort sett saker om pupper og sex – saker uten substans.

– Det var uendelig få historier som hadde noe riktig substans. Det gjør meg bare litt nedslått, kommenterer en av Ekstra Bladets journalister.

Ikke unik
Ekstra Bladets historie er ikke unik. I Danmark følger alle de andre storavisene samme mønster. De gjør de også i Norge, og i alle andre land. VG, Norges i særklasse mest leste avis, har kun 76.000 betalende nettabonnenter på sitt VG pluss.

Men det er ikke helsvart. Anarkiet og krisen byr også på muligheter. For interessen for nyheter har aldri vært større.

På høyden av sin makt, i 1990, hadde The Independent et opplag på 423.000 eksemplarer. Idag selger avisen kun 40.700 papiraviser, men når tre millioner unike lesere daglig på nettet.

Lesernes tid
Hva kan vi lære av dette?

Nøkkelen er ligger i kombinasjonen mellom innhold og distribusjon: Lesernes tid. Der er avisenes fremtid.

For det er ikke nyhetene som er produktet vårt. Ikke kommentarene, leserinnleggene eller videoene. Det er deg! Det er du som er varen – til salgs for de som vil nå din oppmerksomhet. For å selge deg produktene sine, enten det er fiskevaksiner, arbeidsbåter, isoporkasser eller lusepresenninger. Har du alt du trenger til din oppdrettsvirksomhet?

Men det har ikke noen ekstraordinær verdi i seg selv å ha mange lesere. I så fall hadde vi ikke skrevet om et såvidt snevert felt som lakseoppdrett. Nyhetsaker om fotball, kjendiser og raske biler leses av atskillig flere.

Det viktige er å ha de riktige leserne.

Skreddersøm
Hvis du søker oppmerksomheten til nye potensielle nøkkelansatte, eller dem som vil kjøpe fiskefôr, sløyemaskiner eller merder er det ikke så mange medier å velge mellom.

Fiskemediene på nett tilbyr skreddersøm.

Så hvorfor ta betalt for nyhetene og med det dempe interessen fra leserne og de potensielle kjøperne av annonsørenes produkter?