Leservaner i endring i fiskeavisene

Nyheter
764

Trafikk, og særlig fra dokumentert riktige lesere, er av avgjørende betydning for annonsemarkedet, et marked preget av stadig tøffere konkurranse. I den pågående mediekrisen er betalingsmur for mange aviser et foretrukket alternativ for å oppnå økte totalinntekter.

Ulempen er naturligvis at en passordbelagt betalingsmur demper lesertrafikken.

The Guardian Media Groups konsernsjef David Pemsell formulerer seg slik i et intervju med The Media Briefing: – En betalingsmur vil redusere vår rekkevidde og innflytelse verden over.

Tøff kamp
Ifølge tall fra det britiske analysenettstedet SimilarWeb.com møter betalingsavisene FiskeribladetFiskaren.no og IntraFish.no stadig hardere kamp om leserne.

Fiskeribladet Fiskaren, som i flere år har vært den mest leste avisen for Norges fiskerinæring, har ifølge SimilarWeb ikke fremvist leservekst det siste halvåret. Tvert i mot, trafikken har gått tilbake. Søsteravisen IntraFish har nå kun gratisavisen Kyst og Fjord bak seg på trafikk blant landets fem aviser for fiskeri og oppdrett.

Illustrasjon: SimilarWeb.com

Fiskeribladet Fiskaren, som omsatte for 39,5 millioner kroner i 2014, har nå omlag dobbelt så mange lesere som Kyst.no og IntraFish.no.

Mest på nett
Selv om Fiskeribladet Fiskaren og fiskerikonkurrenten Kyst og Fjord begge gis ut på papir, har begge avisene atskillig flere lesere på nettet.

Redaktør Øystein Hage i Fiskeribladet Fiskaren spår at alle aviser snart må ta betalt for nyheter – det kan bli en forutsetning for å overleve, mener han. Å satse utelukkende på annonser har han ingen tro på.

«Så lenge det varer. Annonsemarkedet går jo bare en vei. Det viser alle tall», skriver han på Twitter.

Doblet på ett år
iLaks, som ifølge Google Analytics har doblet lesertrafikken i løpet av de siste 12 måneder, er nå det klart mest leste nyhetsnettstedet i norsk fiskeri- og havbruksnæring.