Liksomvekst i havbruksnæringen

Meninger
853

Prinsippet om å stille krav til næringen før vekst realiseres er fornuftig. Det trigger innovasjon, og bidrar til at næringen finner alternative måter til å redusere påslagene av lakselus. Spørsmålet er om ikke statsråden stiller for strenge krav for raskt, og slik bidrar til at mange bedrifter ikke velger å søke økt vekst i bytte mot nye løsninger. Da forsvinner selve poenget med å stimulere selskapene ved å gi tilbud om økt vekst.

Den norske havbruksnæringen er ikke bare et industrielt eventyr, næringen har også i løpet av de siste tiårene blitt svært viktig for å sikre tilførselen av sjømat. Sushibølgen og fokuset på et helsefremmende kosthold gjør at stadig flere velger norsk laks til middag og lunsj. Etterspørselen er sterk, og det er et markedsmessige behov for økt tilførsel. Ikke minst har de selskapene som driver bearbeiding av laks behov for en forutsigbar og sesongjevn tilførsel av laks. Det har derfor vært et ønske fra næringen om å få på plass løsninger som gir næringen forutsigbar og bærekraftig vekst. Myndighetene har på sin side vært tydelige på at potensialet i havbruksnæringen skal realiseres. Skal marin sektor sikre velferden i takt med at inntektene fra andre næringer reduseres så må det tilrettelegges for en årlig vekst i næringen.

Statsråden har lovet å innfri dette, og har varslet en ny Stortingsmelding til våren. Samtidig har hun sluttbehandlet høringen fra forrige regjering om å innføre et nytt forvaltningsregime kalt rullerende gjennomsnittlig MTB. Dette er en ordning som er ment å gi en jevnere tilførsel av råvarer fra havbruksnæringen. I næringen er det delte meninger om dette forslaget, men det er et klart ønske om at vi nå må få på plass en vekst som gjør at vi kan innfri markedets ønsker om mer norsk laks. Det er dette ønsket statsråden har søkt å innfri ved å tilby fem prosent vekst i bytte mot nye og strengere krav til hvor mye lakselus et selskap skal kunne ha, og hvor mange behandlinger selskapet skal kunne gjennomføre.

I dag må et selskap holde seg under 0,5 voksne hunnlus, og kan selv velge behandlingsformer i samråd med veterinærene. Forslaget vil innebære at de som kjøper økt konsesjonsvolum må forplikte seg til kun å ha 0,1 voksne hunnlus, og maksimalt to medikamentelle behandlinger pr produksjonssyklus. Dette er et krav som svært få bedrifter kan innfri over natten. Det er mange og spennende prosjekter under realisering som skyting av lakselus med laser, bruk av luseskjørt og snorkelmerd. Det er ingen tvil om at havbruksnæringen i realtivt nær fremtid vil finne nye tiltak slik vi tidligere har løst biologisk utfordring etter utfordring.

Det er derimot neppe realistisk at næringen over natten finner løsningene som oppfyller kravene nå. Reelt sett vil vi derfor neppe få noen vesentlig vekst som et resultat av statsrådens forslag. Noen få selskap som ligger i gunstige områder vil kunne realisere veksten, men hovedvekten av næringen vil neppe kjøpe økt MTB. Slik sett kan forslaget bli et symbol på statsrådens vilje til å snakke om økt vekst, uten vilje til å innfri.

Det statsråden kan gjør er å gi næringen tid til å innfri kravene ved at bedriftene får opsjon til å kjøpe økt MTB nå, og først realisere veksten når forholdene gjør det mulig. Hun har svart at dette er løsninger hun vil vurdere, og at også hun ser at det må på plass et tidsvindu som gir næringen tid. Det er positivt! Et slikt tidsvindu må utformes på en måte som gjør at hele næringen kan ta del i veksten etter hvert som forholdene gjør det mulig.

Om ikke statsråden har gitt oss vekst nå, så har hun derimot gjennom forslaget kommet egne høringer og arbeidet med utarbeiding av en ny Stortingsmelding i forkjøpet. Hun har varslet at hun til våren skal legge frem en ny Stortingsmelding, og at hun i løpet av høsten skal definere bærekraftskriteriene for vekst. Når hun nå i forkant av denne prosessen har lagt frem kravene for kjøp av økt MTB, er det vanskelig å se for seg at dette blir annet enn en skinnmanøver. En høring hvor politikken allerede er vedtatt og forankret. Slik sett kan prisen for de fem prosent vekst bli rimelig høy.