Som leverandør av Flytende Lukket Oppdrettsanlegg (FLO), så har det vært en del overraskelser det siste året. Det siste var havari av Aquadomen, Cermaq sitt pilotanlegg i Steigen. Aquadomen er et vel gjennomarbeidd konsept med flere gode løsninger og vi så frem til at denne skulle bli satt i drift og prøvd ut.
Dessverre så får vi havari her – og det er ikke det første – fordi kreftene i sjø mot elementer blir undervurdert og fordi enkeltkrager ikke lar seg fortøye inn i vanlige rammefortøyinger uten at det oppstår punkt- og skjæringskrefter som blir uhandterlige for kommersielle anlegg.
Vi mener at innfortøying av enkeltkrager bare kan skje på lukkede og svært skjermede lokaliteter uten bølger og strøm av betydning. Lukkede anlegg for kommersiell drift i åpne fjordstrøk må bygges inn som del av et flåtelegeme der fortøyingskrefter kan fordeles. Flåtedelen vil også gi oppdrift, stabilitet og fribord som enkeltkrager ikke har, og som medfører at sjøsprøyt (med lakselusyngel) blir slått inn i merden, og da er man like langt. Anlegg med tanker som var bygd inn i flåter eller skrog produserte fisk problemfritt for 30 år siden og det er ingenting i veien for å gjøre dette i dag, videreført med den erfaring industrien nå har bygd opp med en rekke vellykkede pilotanlegg i norsk farvann.
Flere lukkede flytende anlegg har levert lusefri fisk i områder der lakselus er et stort problem. Tilvekst er dokumentet som bedre enn i åpne anlegg. Miljøgevinst er stor ved å unngå lus og lusebehandling, mindre sykdom og en klar mulighet for å hente på land de store resursene i avfall fra anlegg som i dag ikke blir benyttet.
Men havariet i Steigen viser i klartekst at der er utviklingsarbeid som gjenstår, og vi mener at det er helt avgjørende at regjeringen legger opp til at det kan tildeles FoU-konsesjoner med en varighet og et volum som gjør det mulig for oppdretterne å være med å ta risiko med utprøving av ny teknologi – og ta steget inn i fremtiden.