Laxar fikk BKD etter smolttransport: – Det var en nybegynnerfeil

Nyheter
1669

– Vi burde brukt vår egen tankbil, erkjenner administrerende direktør i islandske Laxar, Helgi G. Sigurðsson.

iLaks besøker Laxar på deres hovedkontor i Kópavogur, Islands nest største by, som ligger drøye ti minutter med bil fra hovedstaden Reykjavik.

I fjor ble selskapet, som har Måsøval Fiskeoppdrett på eiersiden, rammet av den alvorlige laksesykdommen bakteriell nyresyke (BKD) på 2017-utsettet. Høy dødelighet av laks førte til at selskapet måtte slakte ut halve generasjonen.

Helgi G. Sigurðsson, som har vært administrerende direktør siden 2011, sier sykdommen antakelig kom fra en tankbil som ble brukt i forbindelse med transport av smolt. Ifølge Sigurðsson var tankbilen rett før brukt til transport av villsmolt.

– Det er slik vi tror det skjedde. Det var en nybegynnerfeil som skjedde da vi var i ferd med å bygge opp selskapet, sier Sigurðsson til iLaks og fortsetter:

– Vi hadde en ekstern tankbil i starten. Vi gikk nøye gjennom rutinene for transport av smolt, slik som for eksempel desinfisering. Vi gjorde en innsats, men som du skjønner, man vet aldri hva som skjer, sier Sigurðsson.

Helgi G. Sigurðsson. FOTO: Sharon Olsen

– Burde brukt egen tankbil
Einar Örn Gunnarsson, som grunnla selskapet i 2005 sammen med sine brødre, sier selskapet hadde tatt sine forholdsregler.

– Det var utenfor vår kontroll, sier han.

Einar Örn Gunnarsson. FOTO: Sharon Olsen

Men både Gunnarsson og Sigurðsson understreker at de ikke er ute etter å skylde på noen.

– Vi burde brukt vår egen tankbil, men dette er en del av det å bygge opp organisasjonen. Det er mange steg å ta hånd om, og ting tar tid. Vi er ikke et 20 år gammelt selskap, sier Sigurðsson.

Han forteller at selskapet nå bruker tre egne tankbiler til å transportere smolt. I tillegg har de signert en kontrakt med fiskehelseselskapet Fishguard, som har kontor i Reykjavik.

– De kommer med jevne mellomrom for å hjelpe oss.

Fra postsmoltanlegget Laxabraut. FOTO: Sharon Olsen

– Trodde vi hadde kontroll
Helgi G. Sigurðsson sier de lærer av hvordan norske oppdrettere håndterer utfordringer som lus og sykdommer.

– Det er viktig for oss å lære av nordmennene. Vi henter inn kunnskap, og viser til ansettelsen av Jóhannes Sigurðsson, som leder den landbaserte produksjonen.

Sigurðsson har lang erfaring som smoltprodusent, og jobbet i Norge for Lerøy, Marine Harvest og Grieg Seafood. Om BKD-episoden sier Sigurðsson:

– Vi trodde vi hadde kontroll, og vi fikk bekreftet tankbilen var 100 prosent BKD-fri.

Jóhannes Sigurðsson. FOTO: Sharon Olsen

Han forteller at de alltid tar en BKD-prøve før vaksinering av smolten, og det ble også gjort på leveransen i 2017. Fisken ble deretter flyttet til anlegget Laxabraut, rundt 50 kilometer fra Reykjavik, hvor det foregår postsmoltproduksjon i sjøvann.

– Vi tok ikke BKD-prøve på Laxabraut etter transporten. Vi hadde ingen mistanke, og alt så veldig bra ut, sier Sigurðsson.

Han sier at i dag dobbeltsjekkes det meste for å unngå liknende situasjoner som de hadde i fjor med BKD. Fisk som har BKD, blir ikke satt i sjøen, men destruert.

– Vi skal være 100 prosent sikre, avslutter han.