Island har frihandel med Kina, og en voksende oppdrettsnæring. Vil flere av lakseselskapene utnytte muligheten, og se mot øst?
Kina har spist seg inn i laksemarkedet, og var i fjor det største vekstmarkedet for konsum av atlantisk laks. Kina er også blitt det største markedet i Asia for norsk laks.
Norge har vært i en saktegående forhandlingsprosess om frihandel med Kina siden 2008. Men der er vi ikke enda. Island er imidlertid der. I 2013 ble en frihandelsavtale signert mellom stormakten og vulkan-landet – som den første avtalen av sitt slag mellom Kina og et europeisk land. Den første Island-laksen til Kina ble sendt østover i 2019.
Vi tok Kina-praten
SalMar-eide Arnarlax er blant dem som har Kina på kundelisten – men flere islandske lakseselskaper har ikke benyttet seg av åpningen inn til dette markedet. iLaks har spurt dem om deres tanker om Kina-handel.
Mowi-eide Arctic Fish driver i fjordene nordvest på Island – i samme område som Arnarlax. De skal tidligere ha solgt til Kina via norske NRS (Norwegian Royal Salmon), men opplyser nå at 90-95 prosent av fisken deres sendes sjøveien, til Europa eller USA.
– Etter min mening burde statene være et stort fokus. Vi har et enormt potensiale der, sier operasjonsleder for sjø, Egill Ólafsson, på spørsmål om det kinesiske markedet.
Les også: – Alt du ser her i dag, er bygget opp i løpet av de siste syv årene
Ser vestover og østover
– Vi har et forsprang når det gjelder å kunne levere fisk med et veldig lavt CO2-avtrykk. Fisk fra Island kan selges ferskere enn fra andre steder, da vi bruker superkjølesystemet. Men det tar lang tid å etablere et marked i USA, fortsetter Ólafsson.
Superkjølesystemet brukes av islandske oppdrettere for å kompensere for frakttiden, og øke fiskens tid som fersk i hyllene i destinasjonslandet. Fisken sendes da ut på cirka 1,5 minusgrader.
Kaldvík (tidligere Ice Fish Farm) driver i motsatt ende av Island, i østfjordene. Under deres kapitalmarkedsdag ble skattefri eksport til Kina et tema. Asia ble trukket frem som et marked med stort potensiale.
CEO Gudmundur Gíslason og nestleder Jens Gardar Helgason har også tidligere vært tydelige på sine Kina-ambisjoner. Helgason (på det tidspunktet CEO i Laxar) har blant annet uttalt til IntraFish at Kina kan bli et av Islands største laksemarkeder. Laxar og Ice Fish Farm ble slått sammen i 2022 – og skiftet navn til Kaldvík i mai i år.
Landlaks til Kina?
iLaks deltok på kapitalmarkedsdagen til Kaldvík. På spørsmål om landoppdretterne i sør, sa Helgason:
– Jeg ser store muligheter for de landbaserte prosjektene. Det er en økende, global etterspørsel etter laks, så de vil være et velkomment tilskudd. Og på Island bør vi ta alle muligheter vi får til å øke eksporten.
Les også: Dette tror Kaldvík er grunnen til at de har sluppet unna lus på Island
GeoSalmo er en av dem som satser på landbasert oppdrett, utenfor Thorlakshofn sørvest på Island. Selskapet er i byggefasen, og har altså ikke produsert eller solgt laks enda. De har imidlertid gjort seg opp noen tanker om hvor fisken skal sendes.
– Det fine med Island er at det er flere flyforbindelser, spesielt til USA. Det er mulig å høste en fisk og ha den på en tallerken i USA innen 24 timer, sier Jens Thordarson, administrerende direktør i GeoSalmo.
– Et marked som betaler mye mer
– Hva med det kinesiske markedet?
– Kina er et dynamisk marked. Vi er her for å maksimere inntektspotensialet vårt, og markedet splitter opp det målet. Det er et marked som betaler mye mer, så det er åpenbart et attraktivt marked. Men dette kan også endre seg, sier Thordarson.
– Kina betalte den høyeste prisen per kilo i 2022, så det er også en stor interesse der for Island. Kostnadene på flyfrakt til Kina har gått ned i det siste, så jeg vil forvente at mer laks blir sendt fra Island til Kina i løpet av de neste månedene, sa GeoSalmos’ salgs- og markedsleder, Johannes Gislason, da iLaks besøkte dem i mai.
Satser på sjøveien for nå
Eggert Tór Kristófersson er CEO i First Water, som har kommet lengst av landsatsingene ved Thorlakshofn. De har allerede sendt ut laks til kunder i Storbritannia, USA og Canada. Kristófersson nevner ingen Kina-planer i sin samtale med iLaks, men forteller at selskapet vil sende 90 prosent av sine produkter med båt:
– En liten andel kan kanskje sendes ut med fly, men vi har mulighet til å sende til USA med båter. Fra Reykjavik går det et skip i uken til Portland, og det går tre skip i uken fra Thorlakshofn.
Landsatsingen på Vestmannøyene, Laxey, vil på sin side å sende all fisken med skip.
– Vi ønsker i størst mulig grad å unngå flyfrakt, på grunn av at det gir høyere karbonavtrykk og kostnader. Volumet vil også være for stort til å sendes i luften. Med skip kan vi nå Europa på tre dager, og USA i løpet av en ukes tid, sier styreleder i Laxey, Lárus Ásgeirsson.
Norsk landlaks «made in China»
Teknisk sjef i Laxey, Hallgrímur Steinsson, trekker også frem plasseringen mellom det europeiske og amerikanske markedet som en av de islandske lakseselskapenes største konkurransefordel.
Det gjenstår å se om islendingene i større grad vil omfavne eksportmulighetene til Kina. Det norske selskapet Nordic Aqua Partners er for øvrig i full gang med å slakte fisk fra sitt landanlegg i Kina:
Les også: I andre halvår vil Nordic Aqua Partners slakte mer fisk enn anleggets normaliserte kapasitet