I denne doningen skal Alex Vassbotten kjøre 14.250 kilometer på 36 dager

Nyheter
0

Oppdretteren deltar for tredje gang på veteranbilløp fra Beijing til Paris.

Den 18. mai starter det åttende «Peking to Paris Motor Challenge». Første gang konkurransen ble arrangert var i 1907. Dette er et såkalt endurance rally for veteranbiler og klassiske biler. Etter 14.250 kjørte kilometer skal løpet ende opp i Paris på sankthansaften.

På startstreken i år finner vi Steinvik Fiskefarm-oppdretter Alex Vassbotten med sin engelske Alvis FireFly 12/70 fra 1933. Han deltar i konkurransen for tredje gang. Med seg i bilen har han co-pilot og navigatør Sebastian Gross fra Australia.

Dagsetappene er på rundt 400 kilometer, men noen ganger kan de være så mye som 650 kilometer lange. De daglige kjøreøktene vil vare mellom ti til tolv timer. Vassbotten vet at det kommer til å bli krevende.

– Når man går ut av bilen kjenner man på ting man ikke har kjent på før, ler han.

Alex Vassbotten, Steinvik. Foto: Kjartan Aa Berge

Frykter sandstorm
Vassbotten er naturlig nok spent på hvordan turen blir. Tidligere han han hatt heftige opplevelser, blant annet i Mongolia.

– Det er en helt fantastisk natur der. Alt har så klare farger. Gresset er ikke grønt, men det er pastellgrønt. Og himmelen er blå-blå. Det er altså så fantastiske kontraster i det landet, forteller han entusiastisk til iLaks.

I år skal de ikke innom Mongolia. De skal kjøre i Kina, via tørre delen av Gobi-ørkenen, til Kazakhstan, Aserbajdsjan, Georgia og Tyrkia. Deretter går ferden videre til Hellas og Italia, før den ender opp i den franske hovedstaden Paris. Han er særlig spent på hvordan det skal gå i Gobi-ørkenen.

– Vi er litt bekymret for sandstorm. Det kan bli fryktelig både for bil og folk, sier bilentusiasten.

– Du får sett verden på en ny måte?

– Det synes jeg er en interessant betraktning. For du gjør faktisk det. Du møter lokalbefolkningen og kulturene der på en spesiell måte. Det er interessant å oppleve hvordan de ser på ting, svarer han.

Ruten fra Beijing til Paris. Grafikk: Peking to Paris Motor Challenge

Spent på Georgia
Denne gangen får de et lite friminutt i Aserbajdsjan. Bilen må nemlig fraktes med båt over det Kaspiske hav. Men mens bilen følger båten flyr Vassbotten og Gross til Aserbajdsjans hovedstad Baku.

– Der skal vi være i to dager og vente på bilen. Da blir det dobbelt hviledag. Og det er jo litt uvanlig, forklarer han.

I tidligere konkurranser har deler av ruten gått i Russland. Slik blir det ikke denne gangen. Men selv om de ikke skal kjøre gjennom Russland i år, er det spenning knyttet til turen gjennom Georgia.

– I Georgia er litt uroligheter nå, da. Vi skal jo til Tbilisi. Så jeg håper at det ikke blir bråk, sier Vassbotten og krysser fingrene.

Kinesisk førerkort
For å få lov til å kjøre i Kina, trenger deltakerne ha papirene i orden. Det første Vassbotten og co-pilot Gross må gjøre når de ankommer Kina er å finne bilen. Dernest er det å få formalitetene på plass.

– Da er det å hente bilen i et varehus, og få ut kinesisk førerkort og kinesiske bilskilt. I og med at dette er en engelsk bil alt skal jo stemme i Kina for at vi skal få lov til å kjøre, forklarer han.

Ifølge Vassbotten kan de ikke ha ytterligere støtteapparat med seg. De må takle alle tekniske utfordringer på egenhånd.

– For de gangene jeg har kjørt, har jeg hatt mekaniske utfordringer. Da har vi noen ganger måttet skru om nettene, forklarer han.

– Hva er forventningene dine?

– Det er å komme til Paris. Det er målet, svarer Alex Vassbotten.

Her er bilen under et rally i Marokko. Foto: Privat