Datterselskapet får kritikk for Russland-eksport. AquaGen ser vestover, ifølge ledelsen.
Den danske rognleverandøren AquaSearch er under hardt vær i hjemlandet, etter at de skal ha solgt ørretrogn til den russiske oppdrettsnæringen for nær 16 millioner kroner.
AquaSearch eies 51 prosent av norske AquaGen, som har hovedkontor i Trondheim. iLaks har rettet spørsmål til ledelsen om hva de synes om praksisen i det deleide datterselskapet.
Les også: Danske rognleveranser bidrar til å holde liv i russisk fiskeoppdrett
Følger EUs sanksjoner
– Hvilken policy har AquaGen på eksport til Russland, og hvordan ser dere på kritikken rettet mot AquaSearch, om å drive forretninger med russiske aktører?
– Vi følger til enhver tid gjeldende reguleringer og regelverk i de landene vi opererer. Dette gjelder også handelen med Russland, hvor EU har hatt omfattende sanksjonstiltak og tilhørende reguleringer i lang tid. Norge følger EUs sanksjoner og regelverk, svarer administrerende direktør i AquaGen, Knut Røflo, i en e-post til iLaks.
Ifølge Utenriksdepartementet støtter Norge de fleste av EUs sanksjoner mot Russland. 19. mars i år innførte Norge ytterligere sanksjoner. Mulighetene for å drive handel med Russland er nå sterkt begrenset, og innebærer høy risiko.
Rogn og fiskefôr er imidlertid ikke på sanksjonslisten. Å eksportere eller ikke eksportere disse varene til Russland blir i den forstand et moralsk valg. Russland har siden 2014 hatt importforbud på norsk laks, men tillater import av smolt og andre varer tilknyttet oppdrett.
– Planen er å eksportere til mange land
Ifølge Røflo har det danske deleide datterselskapet fulgt europeiske og danske sanksjonstiltak. På direkte spørsmål om AquaGen eksporterer til Russland, svarer direktøren:
– Vårt anlegg i Ørsta, AquaGen Profunda, er primært et anlegg for eksport av rogn, og planen er å eksportere til mange land. I 2023 og 2024 har AquaGen Profunda eksportert lakserogn til USA og Færøyene. Den pågående prosessen med godkjenning og markedsadgang vil etter hvert åpne for norsk rogn-eksport til flere marked.
– I dagens situasjon er markedsadgang til Russland ikke på vår prioriteringsliste, opplyser han.
Ulik mediestrategi
Det var danske Radio4/Ekstrabladet som først omtalte AquaSearch sin eksport av rogn til Russland. Daglig leder i AquaSearch, Torben Nielsen, nektet å gi en kommentar til saken – på prinsipielt grunnlag. Det samme gjaldt da iLaks tok kontakt.
Dansken hadde ikke lest saken i Ekstrabladet, og ville verken kommentere, bekrefte eller benekte opplysningene som kommer frem der.
Til iLaks sa Nielsen at han personlig anser de fleste medier som «søppel», og at bedriften i flere år har hatt som praksis å ikke bidra til mediesaker. Radio4 siterte ham på at de fleste moderne medier driver med «forutinntatt, unyansert og overfladisk» nyhetsdekning, ofte med en intensjon om negativ vinkling.» iLaks har bedt AquaGen om å kommentere utsagnene til Nielsen, og mediestrategien i datterselskapet.
– Jeg har ingen kommentar til Radio4 sine gjengivelser av Torben Nielsens personlige ytringer. Generelt forsøker vi å være åpen og imøtekommende til media, myndigheter og andre interessenter. Vi mener åpenhet er et gode og en verdi å hegne om, svarer Røflo.