Her skal de foredle den nye Mowi-laksen

Nyheter
1849

Marine Harvests eneste foredlingsanlegg på den skotske østkysten forbereder seg på to store utfordringer: Brexit og å markedsføre en helt ny merkevare. 

Det gråmalte hangarskipet «Queen Elisabeth» soler seg på marinebasen i Rosythe. I likhet med The Royal Navys flaggskip har Marine Harvest Scotland sin base her, en halvtimes biltur nordvest for Edinburgh.

De flunkende nye Mowi-skiltene er kommet på plass, i tide for å ta i mot konsernledelsen og et langt slep av forbindelser fra banker, meglerhus, investorer og presse i anledning oppdrettsgigantens kapitalmarkedsdag. Ved inngangspartiet til foredlingsanlegget istemmer en rødsprengt og kiltkledd sekkepipeblåser nasjonalhymnen «Scotland the brave».

Tonen er satt.

Tidligere på dagen har Marine Harvest-toppene offentliggjort at selskapet vil skifte navn – til det samme som dets nye merkevaresatsing: Mowi.

Eneleverandør
– Vi betjener tre store kunder her: Sainsbury, Lidl og Aldi, forteller Johnatan Jordan, kundeansvarlig for Sainsbury hos Marine Harvest.

– Vi har vært eneleverandør til Sainsbury de siste ti år, mens Aldi og Lidl holder seg med flere leverandører. Aldi mottar også varer fra Morpols fabrikk i Polen, legger han til.

– En av de største utfordringene i foredling er carcass utilization – å utnytte mest mulig av fisken, sier Jordan.

Inne i foredlingsanlegget går produksjonen for fullt. Vi skriver midten av november, etterspørselen etter laks er på topp.

Produksjonslinjene er fylt opp med ansatte som finskjærer fileter og fjerner bein, sorterer og pakker fisken. Mange av arbeiderne er fra Øst-Europa.

Brexit
– Det har gått greit å rekruttere folk, men arbeidsmarkedet har blitt litt strammere, da en del arbeiderne fra Øst-Europa er skeptiske i forkant av Brexit, forteller Bertil Beusse, den høyreiste belgieren som er administrerende direktør for foredlingsdivisjonen til Marine Harvest.

Inne i røykeriavdelingen saltes og tørkes filetene før de røykes i spon fra opphugde whiskey-tønner.

Alt for kresne kunder.

Fulle biler
– Vi pakker fire fulle lastebiler med produkter her hver dag, sier Beusse.

Salgsprisene ser han ingen grunn til å klage på.

– Gjennomsnittprisen på produktene er om lag 35 euro per kilo, typisk fordelt på ti pakker á ett hekto. Det er gjennomsnittsprisen her i Storbritannia nå, forteller Beusse.

Marine Harvests fôrsjef, Ben Hadfield, viser frem vakuumpakket røykelaks.