«Havfarmen-brønnbåten» har fått vann under kjølen for første gang

Nyheter
1116

Skroget til den første av Nordlaks sine to nye gass/batteri-hybride brønnbåter ble onsdag sjøsatt ved Tersan Shipyard i Tyrkia.

Det skriver Nordlaks på sine hjemmesider.

Ifølge selskapet gjenstår noen måneders jobb med ferdigstilling og utrustning av båten, som får navnet «Bjørg Pauline», før den blir overlevert sommeren 2020.

Båten skal dermed hete det samme som den gamle brønnbåten som ble solgt til Intership i fjor.

Skal betjene Havfarmer
Det var medeier og datter av gründer Inge Berg, Amalie Berg, som klippet snoren og lot skroget til den nye brønnbåten få vann under kjølen for første gang.

Inge Berg talte under seremonien. FOTO: Nordlaks

– De nye brønnbåtene er viktig for Nordlaks og for produksjonsmetoden som vi legger opp til i Havfarmene. Dette blir to fantastiske fartøy med fremtidsrettet teknologi og som har den nødvendige kapasiteten som Nordlaks trenger for sikker og effektiv drift. I dag er en viktig milepæl, og nå ser vi frem til å få overlevert det første fartøyet til sommeren, sier Inge Berg.

«Bjørg Pauline» er designet av NSK Ship Design i Harstad. Den blir 84 meter langt, 19 meter bred og vil ha kapasitet til å frakte over 600 tonn levende fisk. Fartøyet blir utstyrt med dynamisk posisjonering, og er tilpasset for å operere på eksponerte lokaliteter og for å betjene Nordlaks sine kommende Havfarmer.

Den andre brønnbåten, som leveres fra verftet i 2021, er også tilpasset for å betjene Havfarmene til selskapet.

Null diesel
Med sjøsettingen av den nye brønnbåten markerer Nordlaks også begynnelsen på slutten for diesel som drivstoff på sine brønnbåter. Fra 2021 vil selskapet operere begge brønnbåtene uten noe diesel om bord.

– Ved å velge LNG, batterier og landstrømtilkobling fremfor vanlig skipsfuel så sparer Nordlaks både miljøet og fuelkostnader. Nordlaks er fremst i næringen på å ta i bruk ny teknologi. LNG er mer energitett og på grunn av avgiftssystemet rimeligere enn diesel, og vi forventer at fuelkostnadene kuttes med 30 prosent sammenlignet med dagens brønnbåter, sier markedssjef Thomas Myhre i NSK Ship Design.

FOTO: Merete Kristiansen / Nordlaks