Må legge «Norwegian Gannet» til kai.
Hav Line fikk før jul beskjed om at Nærings- og fiskeridepartementet overprøvde Mattilsynets vedtak om at slaktebåten «Norwegian Gannet» fikk dispensasjon fra en forskrift som krever at fisk skal sorteres i Norge.
Hav Line påklaget vedtaket. Fredag ettermiddag kom avslaget fra departementet.
«Må selv svare for den risiko de har tatt»
I sitt vedtak skriver departementet at de ikke legger til grunn at Hav Line har fått en berettiget forventning om at forskriften ikke ville gjelde dem, ifølge NRK.
«Hav Line må i utgangspunktet selv svare for den risiko de har tatt ved å forutsette at dette kravet kunne fravikes, før en slik beslutning forelå», heter det blant annet i vedtaket.
Nærings- og fiskeridepartementet begrunner stansingen med en paragraf i en kvalitetsforskrift som sier det ikke er lov å sende produksjonsfisk ut av landet. Ifølge forskriften er det ikke tilstrekkelig å sortere ut produksjonsfisken når den kommer til Danmark.
– Begrunnelsen er en teknikalitet og helt uforståelig for oss, uttaler Carl-Erik Arnesen, administrerende direktør i Hav Line i en pressemelding.
Varsler rettslige steg
«Norwegian Gannet» stod ferdig og klar til drift i november i fjor. Norske eiere har investert nærmere en milliard kroner i skipet og den spesialtilpassede mottakssentralen for fisk. Båten er konstruert for å hente fisk direkte fra merdene, slakte fisken om bord og frakte den direkte til verdensmarkedet via mottakssentral i Hirtshals.
Til NRK sier Arnesen at rederiet vil klage til Kongen i statsråd, og varsler også rettslige steg.
– Med dette avslaget betyr det at vi må legge båten til kai. Men vi kan ikke gi opp. Skuten skal gå, men jeg er veldig i villrede. Jeg synes det er sørgelig, sier han.
– Ansatte vil miste jobben
Til statskanalen sier Arnesen at det enn så lenge er snakk om å si opp ansatte, men i pressemeldingen antyder han at det kan bli en realitet.
– Ansatte vil miste jobben, og menneskene vi hadde planer om å ansette blir ikke ansatt. Det er helt uforståelig. Vi forventer nå at politikerne tar grep for å redde norske arbeidsplasser, og at «Norwegian Gannet» kan starte ordinær seiling snarest, skriver Arnesen i pressemeldingen.