Den er noe helt utenom det vanlige. Nå er slaktebåten døpt for andre gang.
– It’s a slaughter boat for salmon, måtte en av det nyrekrutterte mannskapet forklare for to unge asiatiske turister.
De hadde, sammen med noen hundre andre, tatt turen ombord på «Norwegian Gannet», og utforsket labyrinten av ganger, lugarer, trapper og salonger. De hadde sett bro, slakteri og maskinrom, oppholdsrom og messe, samt kino og salong med bar.
Ruvet
Det er gode grunner for å forklare, både turister, innfødte bergensere og andre skuelystne. For den store slaktebåten har ikke sin like noe sted.
Hun ruvet der hun lå fortøyd ved Bryggen i Bergen.
Utstyrt med 14 store sløyemaskiner har den vesentlig større kapasitet enn et hvilket som helst landbasert lakseslakteri i Norge. Teoretisk sett kan «Norwegian Gannet» sluke unna hele slaktebehovet til Hordaland, 160.000 tonn laks per år.
Innovasjon
Det er nettopp denne ambisiøse og dristige innovasjonen som trekker mange nysgjerrige, ikke minst i og rundt oppdrettsnæringen, under lørdagens åpne skip, i forkant av dåpssermonien samme ettermiddag.
Blant de fremmøtte var størrelser som Helge Møgster, Gerhard Alsaker, Jon Hindar, Coast-duoen Martin Øvrebø og Sverre Søraa, for å nevne noen. «Norwegian Gannets» lengde, på 94 meter, og romslige 4.000 tonn, gir nok flere enn iLaks’ utsendte en «Danskebåt-følelse». Det er en voluminøs skute. Her er god plass.
Ved leideren var rød løper var rullet ut. Selv om «Norwegian Gannet» allerede er blitt døpt i verftsbyen Zumaia, på den spanske siden av Biscaya-bukten, ville de to rederfamiliene arrangere dåpsfest også i hjemhavnen Bergen.
Kort prosess
Gudmor var Anne Hvistendahl, sjef for fiskeri- og havbruksseksjonen i DNB. Hun gjorde kort prosess, og klinket champagne-flasken i skutesiden.
– Jeg døper deg, «Norwegian Gannet». Måtte hell og lykke følge deg på alle hav.
Stort mer sa hun ikke.
https://www.instagram.com/p/BqSTsfNBBER/
– Det var det. Vi hadde egentlig ikke planlagt noe mer, sa rederidirektør Carl-Erik Arnesen, nærmest unnskyldende, før han presenterte «Norwegian Gannets» skipsoffiserer for publikum og fotografer.
– Det føles godt. Vi har ventet på dette lenge, sa reder Bård Sekkingstad smilende, før han og følget hastet videre til mottakelse og dåpsfest på Radisson Bryggen.
– Det er spennende. Vi er utrolig spente. Det er kjekt å få den i drift. Det har vært en lang runde, uttalte redersønn Endre Haugland til iLaks.
– Det er store volumer, og det er en stor fabrikk og mye som skal tunes.