Grieg Seafood har fullt trykk på bærekraftsrapporteringen

Nyheter
0

Nye regler løfter rapporteringskravene for oppdretterne til nye høyder.

Fokuset på transparent rapportering og bedre beslutninger knyttet til bærekraft og sosialt ansvar har kommet høyt på samfunnsagendaen. I 2022 vedtok EU nye rapporteringsregler om bærekraft, Coporate Sustainability Reporting Initiatve (CRSD). Samme år trådte åpenhentsloven i kraft. Og i vinter la Naturrisikoutvalget frem sin utredning, som er første steget for etterlevelse av den såkalte naturavtalen.

Les også: – Det er en næring som lever i og med naturen, mer enn de aller fleste

Disclosure reguirements
Jostein Iversen er global bærekraftsrådgiver i Grieg Seafood. Han holder foredrag om bærekraftig havbruk i Florø. Iversen legger ikke skjul på at Grieg Seafood har et sterkt fokus på bærekraft, og forteller at det børsnoterte selskapet har kommet langt i sitt bærekraftsapporteringsarbeid.

– For bærekraftsdirektivet fra EU vil det bli egne føringer på rapportering, såkalte disclosure requirements, på biodiversitet og natur. Måten vi kommer til å løse dette på er at vi har egen rapportering på mange av de indikatorene, sier bærekraftsrådgiveren til iLaks.

Grieg Seafoods globale bærekraftsrådgiver, Jostein Iversen, deltar på et miljøseminar i Florø. Foto: Kjartan Aa Berge

Etisk forsvarlig mat
I tillegg til formell rapportering har selskapet flere ulike operasjonelle initiativer på gang. Viktige brikker er postmoltanlegget til Tytlandsvik Aqua og et nytt anlegg i Finnmark.

– Kjernevirksomheten vår er jo å produsere mat på en etisk forsvarlig måte uten at det medfører store utslipp og ikke akseptable påvirkninger på naturen. Vår største bærekraftsutfordring er såklart å redusere lus, holde fisken i live og ha god fiskevelferd, poengterer Iversen.

Les også: Slik halverte Grieg Seafood laksedødeligheten

Bærekraftig forretningsstrategi
På spørsmål om hva som er de viktigste prioriteringene til Grieg Seafood i forhold til å håndtere bærekraftutfordringene er Iversen ikke i tvil, det er å utvikle en konkret strategi som favner om både forretning og bærekraft.

– Du kan tenke deg at vi skal lage en fremtidsstrategi og så skal du lage en bærekraftsstrategi. Det å samle dette og harmonisere målsettingene i en bærekraftig forretningsstrategi er noe som vi vil jobbe mye med. Og det tror jeg også privat næringsliv vil gjøre fremover, fastslår han.