Gjennombrudd for Sealab: Venter 250 mill. i omsetning neste år

Nyheter
2886

Ved hjelp av  kunstig intelligens har kameraselskapet gjort det mulig å identifisere hver enkelt fisk i merder. 

Sealab drives av far Milan (54) og hans sønn Oscar (26) Marković fra Trondheim. 

– Jeg hadde holdt på i mange år med kameraplanene uten å komme noen vei. Høsten 2013 sa jeg til Oscar at nå legger vi bort dette og begynner med noe annet. Men da var det en som så kameraet og mente at det ville være perfekt for oppdrett. Han sa at vi kunne bli de første i verden som kan kjenne igjen hver enkelt laks i en oppdrettsmerd, sier Milan Marković til Adressa.

Les også: Ser ingen grenser under vann

De gjorde et forsøk med fire oppdrettslaks.

– Vi fikk laget en algoritme, og forsøk med disse fire laksene viste at datasystemet faktisk var i stand til å kjenne dem igjen. Det var et gjennombrudd, sier Milan Marković.

Les også: Får 9 mill. for å identifisere enkeltfisk

Han legger ikke skjul på at det har vært noen tøffe år.

– Da fjellskoene ble solgt for 600 kroner på Finn.no, eide jeg absolutt ingen ting. Alt var blitt investert i bedriften, sier han til Adressa.

Neste år venter far og sønn Marković at Sealab vil omsette for anslagsvis 250 millioner kroner.

Før årsskiftet planlegger Sealab å levere 120 kamerasystemer, mens det neste år budsjetteres for 1.000 enheter, det vil si undervannskamera med tilhørende egenutviklede lys og programvare. Marine Harvest er pilotkunde, mens Forskningsrådet, Innovasjon Norge, Telenor og Sintef er andre samarbeidspartnere.