«Fosnakongen» hjalp til etter at bygd på Island ble tatt av snøskred: – Det er mye følelser inni bildet

Nyheter
1246

Tre store snøskred traff Suðureyri og Flateyri på Vestfjordene på Island i forrige uke. I Flateyri gikk raset over småbåthavnen og tok med seg mesteparten av bygdas sjarkflåte. «Fosnakongen» fra Abyss Group stilte på kort varsel opp og hjalp til med berging og opprydding.

Snøskredene har blitt omtalt av flere islandske medier den siste tiden, deriblant Aflafrettir,  og ifølge rapportene ble ingen personer alvorlig skadet etter hendelsen.

Svein Arne Vågen er kaptein om bord på «Fosnakongen», som er den største arbeidsbåten til Kristiansund-selskapet Abyss Group. Båten er i tre års kontrakt med Arnarlax, Arctic Fish og Ice Fish Farm på Island, der den bistår i servicearbeid opp mot oppdrettsanleggene.

Da katastrofen inntraff, fikk mannskapet om bord på «Fosnakongen» forespørsel fra oppdretterne om de kunne hjelpe til med oppryddingsarbeid i Flateyri etter at flere sjarker sank.

– Det ville vi selvsagt. De fristilte oss siden dette var så viktig og vi ønsket å vise solidaritet med de rammede, sier Vågen.

– Veldig takknemlige
Ifølge Vågen lå «Fosnakongen» i bygda Bíldudalur, som iLaks besøkte i september i 2018, da de fikk spørsmål om de ville hjelpe til. Arbeidsbåten ankom Flateyri lørdag.

FOTO: Páll Önundarson (med tillatelse)

– Da vi kom dit var det første vi så at fem båter var sunket. I tillegg var en var helt under, sier Vågen til iLaks.

Ifølge Vågen er flere av de som jobber i oppdrettsselskapene rammet av snøskredene.

– De er veldig takknemlige for at vi bistod. Det er mye følelser inni bildet, sier han.

Også innovasjonsleder hos The Seafood Innovation Cluster i Bergen, Björgólfur Hávarðsson, har rost «Fosnakongen» og mannskapet på Facebook-gruppen «Ja til oppdrettslaks og arbeidsplasser på kysten».

«Gode naboer trer nå til og Fosnakongen fra Abyss Group er på plass og løfter knuste og hvelva sjarker opp av snøsørpa. Gutta på Fosnakongen var på Island for en jobb for oppdretterne i området men trådde til når katastrofen er et faktum», skriver Hávarðsson.

Hørte skrik
Vågen forteller videre at de deretter så rasene som hadde gått opp i fjellsiden, og at han kom i kontakt med en av de lokale, som fortalte om dramatikken som oppstod da snøskredene traff.

– Det første raset, som tok båtene, var det bra bredde på, cirka 300 meter. Etter dette hadde folk begynt å organisere seg for å evakuere. Det andre raset kom cirka 40 minutter senere og gikk over rasvollen, som var satt opp for sikre bygda. Kona til han som stod nede på havna ringte og sa nabohuset var tatt, og hun skal ha hørt skrik fra dette, sier Vågen.

Ifølge islandske medier skal jenta ha blitt begravd i snøen i dette nabohuset mens hun var inne på soverommet. Moren, og to søsken, var i rommet ved siden av og ble ikke truffet.

– I naborommet der jenta befant seg var det vindu opp mot fjellet. Det var det ikke i det andre rommet der moren og to andre barn var, sier Vågen.

Raset skal ha knust vinduet, og snøen veltet deretter inn.

– Hele rommet var fylt med snø ble jeg fortalt, men det var 60 centimeter åpning opp mot taket. Redningsmannskaper kom seg inn i rommet og fikk gravd ut jenta, forteller Vågen.

Det skal stå bra til med jenta nå, opplyser islandske medier.

FOTO: Páll Önundarson (med tillatelse)

Fortsetter opprydding tirsdag
Vågen forteller at folk nå er flyttet tilbake i husene i Flateyri, hvor det bor rundt 200 mennesker. Ifølge kapteinen på «Fosnakongen» har det skapt usikkerhet at de fysiske sikringstiltakene mot snøskred, som ble satt opp da 20 personer mistet livet i et snøskred i 1995, sviktet.

– De har ikke 100 prosent tillit til beskyttelsen lenger, sier Vågen.

Her kan du se hvordan beskyttelsen mot snøskred ser ut.

Tirsdag fortsetter oppryddingsarbeidet for de tre ansatte om bord på «Fosnakongen».

– Det har vært to dager med dårlig vær, så vi har ikke fått gjort noe. Så vi begynner på i dag igjen, sier han til iLaks.

Torsdag går båten videre til Reykjavik, der fem års klassing av skipet venter.

– Dette tar normalt tre uker før båten skal tilbake i jobb igjen, avslutter Vågen.