Reduserer utslipp tilsvarende 430 biler.
Et femtitalls gjester, ansatte og andre nysgjerrige var i ettermiddag møtt frem ved Brattøra i Trondheim når FSV Group døpte sine to nyeste fartøy. Det var duket for storstilt markering av dåpen av de to fartøyene «Multi Electric» og «Multi Enovation» som har lagt til kai rett nedenfor Rockheim, og SalMar sitt kontor.
Det var to spente gudmødre, Frid Harstad og Aina Selvåg, som fikk æren av å stå for den h høytideligebegivenheten.
– Jeg har jo vært på mang en dåp, men dette er nok første gangen jeg får æren av å knuse champagnen, sier Harstad, som til daglig er økonomisjef i FSV. Selvåg, som jobber i SalMar, hadde også denne æren for første gang.
– Det er de to første helelektriske, så det er en verdensnyhet vi er veldig stolte av å presentere her på AquaNor. Spesielt med tanke på at det er her alle viktige innovasjoner i verden blir presentert, sier daglig leder i FSV, Arild Aasmyr.
– Fartøyene er et resultat av viktige innovasjoner for å få ned klimautslippene, og med en mer bærekraftig framtid. Med disse reduserer vi CO2-utslippet med over 500 tonn per fartøy hvert år. Det betyr at et fartøy reduserer utslippene tilsvarende 215 biler som kjører 15.000 kilometer i året, sier Aasmyr.
Faste kontrakter er forutsigbart
FSV har med dette 21 fartøy i drift.
– Det er nok ikke med, smiler han, og legger til at de har ambisjoner om å vokse videre. Nå er vi også på vei inn i prosessfartøy-segmentet, der vi har to fartøy under bygging. Det ene er en større ombygging av et annet fartøy, «Multi Safety».
De to båtene har vært i drift i Midt-Norge på kontrakt med SalMar. FSV har de aller fleste fartøy på faste kontrakter.
– For oss fungerer faste kontrakter veldig bra. Det er også positivt for videre vekst, med tanke på finansiering og forutsigbarhet, sier medgir Arild Áasmyr.
Les også: FSV er rigget for vekst: Markedsutsiktene vurderes å være gode»
FSV trakk frem betydningen av å handle lokalt. Leverandørindustrien i Møre og Romsdal har gjort det meste med båtene. Solstrand Trading har stått for prosjektering. Dekksutstyret er levert av MBH, mens Elmarin har utført det elektriske. Selve byggingen er gjort ved Aure-bedriften Sletta Verft. Dette er deres bygg nummer 191 og 192.
– Dette er det åttende og niende fartøyet vi bygger for FSV, og det er vi stolt av. Nummer ti og elleve kommer nok senere, sa daglig leder Kåre Sletta ved Sletta Verft før dåpen.
Ei ukes opplæring
Skipper på «Multi Electric» er Hugo Moen. Sørfoldingen med fartstid fra Folden Akva har vært i FSV i en måned.
– Det helelektriske er jo helt nytt for meg. Men etter ei ukes tid med god og intens opplæring begynner det å sitte. Nå har jeg fått prøvd den i tid i drift ute ved Hitra og opp mot Namsos. Arbeidet har gått veldig bra. Den er lett å manøvrere og det er mye mindre støy sier han.
Sammen med de tre andre i mannskapet har de en pause fra jobbingen mens dåpen pågår, men i morgen tidlig er det på’n igjen.